Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
Retro
Ano, je to pravda! Jako první překonal rychlost 200 km/h parní automobil! A bylo to před 112 lety...
Spalovací motory rozhodně nebyly v počátku automobilismu dominantní! Rychlost 200 km/h poprvé překonal parní automobil v roce 1906, když o sedm let dříve pokořil stokilometrovou hranici elektromobil!
5.1.2018
Stanley 1906

Parní stroj na vrcholu

Elektromobily a spalovací motory tak byly naposledy poraženy parním strojem, jehož rekord v kategorii páry platil plných 103 let! Spalovací pístové motory kralovaly absolutnímu rychlostnímu rekordu dalších téměř šedesát let, než je překonaly rekordní speciály poháněné leteckými turbohřídelovými motory (pohon kol) či reaktivním účinkem plynů z trysky proudového nebo raketového motoru (volně se odvalující kola, byť pěkně rychle).

A kdo byl ten odvážlivec, který dal dvoustovku s parostrojem? Jmenoval se Fred Marriott, jeho závodní vůz Stanley Rocket Racer připomínal obrácený člun na čtyřech kolech, z něhož vyčnívaly jen sedící řidič a komín parní poháněcí soustavy. Rekordní automobil byl poměrně lehký (993 kg), i jeho parní dvouválec o vysokém výkonu 150 koní (110 kW) s malým kotlem průměru 0,76 metru a výšce 0,46 metru vytvářel kompaktní ucelenou soustavu.

Stanley 1906
Stanley 1906

Chevrolet a Héméry poraženi

Koncem ledna 1906 se na pláži v Daytoně (na Floridě) sešli adepti na světový rychlostní rekord. Francouzský závodník Victor Héméry nastavil laťku rychlostí 174,76 km/h na prvním Darracqu s vidlicovým osmiválcem, pak se ještě zlepšil, a Louis Chevrolet (jehož jméno nese slavná automobilka) na letmou míli dosáhl 189,33 km/h. Vousatý Fred Marriott vyčkal, nastavil nejvyšší tlak parostroje a triumfoval rychlostí 205,448 km/h, čímž prvně překonal dvoustovku! Jezdci francouzského Darracqu V8 to ještě zkusili, ale dosáhli jen 197,06 km/h.

Bratři Stanleyové, výrobci parních vozů v USA, tak získali obrovskou reklamu, jejich stroje patřily k nejoblíbenějším a vyráběly se až do roku 1925. Fred Marriott se ještě pokusil rekord zlepšit, ale při více než 230 km/h havaroval a vůz zcela zničil. Přesto v kategorii parních vozů jeho rychlostní rekord platil až do roku 2009, kdy British Steamer s parní turbínou dosáhl 238,628 km/h. A to není zase tak velký rozdíl na 103 let vývoje, co říkáte?

British Steamer 2009
British Steamer 2009

Autor textu: Tom Hyan

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama