Testy ojetin
Proti nudě. Ojeté BMW X3 xDrive20d
Středně velká SUV moc zábavy nenabízí. Notabene v případech, kdy jim pod kapotou bije dvoulitrový čtyřválcový nafťák. Vídáme v nich spíše starostlivé maminky a místo do terénu se tato auta dívají do podzemních garáží nákupních center - a to není klišé, ale fakt. Existuje ale jeden deviant. A je z Mnichova.
11.8.2017, Martin Müller
BMW X3 xDrive20d je nečekaně svižný společník.

Deviant to není ve špatném slova smyslu. Slovo deviace znamená odchylku nebo odlišnost a věřte mi - oproti jiným dvoulitrovým konkurentům je bazarové BMW X3 za 470 000 Kč tak odlišné, jak to jen jde. Až mě to vlastně překvapuje.

Není to tak dávno, co jsem jezdil s posledním BMW X3 předešlé generace F25, kterému pod kapotou předl hned dvojitě přeplňovaný šestiválec chroupající naftu. Auto jelo jak z praku a reakce motoru byly na dieselový motor opravdu znamenité. Nemohl jsem si však pomoct, jízdě něco chybělo. Rychlost, ochota brzdit a ve finále i měnit směr. Ono to tam všechno bylo, jenomže v momentě, kdy jste za neviditelné provázky X3ky začali tahat víc, štvalo jí to. Autu nic postřehnutelného nechybělo, ale při jízdě, jaká sluší jen baworákům, jste z auta pociťovali nechuť. Tušil jsem, že na tom něco bude.

Silnější, neznamená lepší

Po svezení s tímhle bazarem mám konečně jasno. Šestiválec pod přední kapotou byl zkrátka moc těžký, a přestože BMW X3 xDrive35d jezdilo jako žádné jiné SUV (v hatmatilce modrobílých vrtulí přesněji SAV), přetíženou příď neskrylo. Přesuny hmotnosti v nájezdech do zatáček byly cítit a podélně uložený šestiválec se stoicky klidným autem kýval přesně tak, aby mu to nebylo příjemné. S tímhle autem vás to na okreskách jednoduše nebavilo. Byl to dálniční křižník s drtivou akcelerací, který se díky vyšší světlosti a lepšímu výhledu neztratil ani ve městě. Ale s dvoulitrem? To je jiné kafe!

Testy obvykle začínám designem a pohledem do interiéru, ale co chcete u šest let staré X3 zkoumat? Vypadá, jak vypadá, všichni ji ostatně dobře známe. Před modernizací je možná až moc vykulená a nebudeme si nic nalhávat - interiér své stáří prozrazuje. A šíleně vrže. To ale vozu, který tak půvabně jezdí, snadno odpustíte.

Zkontrolujte si světla

Ještě než se vrátíme na silnice, pojďme si projít spolehlivost. Kamenem úrazu většiny ojetých BMW jsou pneumatiky typu runflat. BMW X3 je ale koncipováno jako auto do nepohody (v dnešním světě zřejmě synonymum pro město) a jeho podvozek tak vydrží daleko víc. Zkontrolovat se nicméně vyplatí kulové i svislé čepy, stav zadního diferenciálu, který by při prudších rozjedech neměl škubat, a samozřejmě je dobré také rychleji přejet některý z příčných prahů. Interiérem by neměla projít žádná ostrá rána.

U motoru 20d s výkonem 135 kilowattů pak mohou odcházet řetězové rozvody. O jejich stavu vypoví ševelení při studeném běhu. Řetěz by v motoru neměl chrastit. Dříve pak odcházely také startéry a pověstné jsou i příhody s rozlitým pitím v kufru, které nateklo na vzadu umístěnou baterii. Od roku 2011 má však vůz systém start/stop s daleko silnější baterií, a tak nic z toho problémy nečiní. Převodovky ZF se bát nemusíte. Časté bývají spíš poruchy LED panelů na pátých dveřích. Snad každá druhá  X3 vzadu nesvítí a přitom jde o opravu za pár korun. Jen si jí všimnout...

Nafťák pro nadšence

Proč se BMW X3 xDrive20d řídí tak, jako žádné jiné auto? Nakonec to bude i díky těm tvrdým pneumatikám. Vůz má totiž úžasný podvozek a díky lehčímu dvoulitru daleko lépe zatáčí, přičemž náklony karoserie jsou minimální (to ty pneumatiky). Samozřejmě, že jízda po vydatné české okresce dá komfortu jízdy co proto (opět ty pneumatiky), když ale přidáte plyn a necháte úsporný, avšak přesto výkonný dvoulitr dělat svou práci, 8stupňová převodovka z něj vytěží maximum. Vy se pak za volantem X3 budete bavit stejně, jako kdybyste jeli některým z naftových hot-hatchů.

Auto je totiž schopno jezdit takřka stejně rychle, přestože je o mnoho vyšší. Díky citlivému a relativně tuhému řízení se bezmála 1800 kilogramů hmotnosti po silnici umisťuje velice snadno, a když se při jízdě podíváte na průměrnou spotřebu paliva, která se nepřehoupne přes 8 litrů nafty na 100 kilometrů, vlastně i zapomenete na to, že v úseku s předepsanou devadesátkou by vám při troše smůly z fleku vzali řidičák. Do zatáček skoro nemusíte brzdit (i to ostatně šetří palivo), a přestože vůz v přímce není závratně rychlý, pocitově jedete ještě daleko pomaleji. Díky skvělému výhledu a interiéru, ve kterém se cítíte velmi uvolněně, danou rychlost totiž vstřebáváte úplně jinak. Jestliže ve starém BMW Z4 jste po asfaltu doslova běželi, tady po něm běžíte rovněž - jenom z vyšší perspektivy a tak nějak se zdravým odstupem. Takový je to pocit.

Rodinné stříbro

Z předchozích řádků se může zdát, že BMW X3 s dvoulitrem je tím nejlepším středně velkým SUV na světě. To rozhodně není pravda. Základní sedadla v testované verzi byla opravdu špatná, klasický volant má až příliš tlustý věnec a nejlepší určitě není ani audiosoustava, která u podobných vozů bývá v každodenní permanenci. Na jeho palubě se ale budete bavit, a to je pro petrolheada, který už má na krku rodinu, to hlavní.

Osobně jej proto vidím jako skvělou alternativu pro rodiny, v nichž s tímto autem bude jezdit žena. Ta o okreskovém potenciálu své X3 nebude mít ani potuchy a manžel si tak nenápadné BMW bude moci kdykoliv beztrestně vypůjčit. Sveze se opravdu příjemně a navíc za přijatelné peníze. A co může být lepší, než když je maminka spokojená a tatínek vyblbnutý?