Testy ojetin
Prémiovka do města. Ojeté Audi A3 za čtvrt milionu
Pro náročné uživatele, kteří chtějí malé, ale zároveň stylové auto, nabízí trh spoustu možností. V případě, že máte k dispozici jen kolem čtvrt milionu na ojeté auto, je ale situace daleko složitější. Dokáže šest let staré Audi A3 Sportback 2.0 TDI zastat požadovanou roli?
12.7.2017, Martin Müller
Audi A3 i po letech vypadá k světu.

Audi svůj věk na první pohled nijak neprozrazuje a svým vzhledem rozhodně udělá radost. Chromové proužky na klikách dveří a chromové střešní ližiny navozují v kombinaci se šedivým lakem opravdu sympatický dojem a bixenonové čelní světlomety s LED diodami pro denní svícení nebo trubicové LEDky vzadu řadí kompaktní Sportback mezi moderně vypadající vozy. Že byla testovaná generace poprvé představena již v roce 2004? Tak to byste nehádali ani náhodou...

Interiér už moc nepotěší

Dojem z interiéru je ale o dost střídmější. Modernizace v roce 2008 jej zas až tolik nezměnila a ovladače klimatizace, věnec volantu nebo celkové obklopení palubní deskou napovídá, že vůz nepatří k nejmladším. Vozy Audi obvykle vynikají perfektní ergonomií a skvělým zpracováním, Audi A3 Sportback ale jako kdyby říkalo: „Já vždy bylo jen dražší alternativou ke Golfu, exkluzivitu po mně nechtějte.“ Po usednutí se za jeho volantem cítíte skutečně dost obyčejně a kromě dobré řidičské pozice a skvěle umístěné hlavice řadicí páky nic nenapovídá tomu, že máte na masce logo se čtyřmi kruhy.

Audi A3 je pocitově také dost stísněné. Mně osobně to velmi vyhovuje, stísněné auto si na sebe (nadneseně řečeno) lépe obléknete, díky čemuž se daleko snadněji řídí. Reakce okolí na stísněný interiér bývá však většinou opačná. Kvalitě zpracování toho ovšem moc vytknout nejde. Zkoušené Audi po šesti letech a 160 000 kilometrech téměř nevrže a nebýt středové loketní opěrky, která je s životností takřka na onom světě, nic zásadního by tu člověka nerušilo.

Zajímavostí v našem případě se pak stal infotainment značky Zenec, který sem nechal nainstalovat předchozí majitel. Průměrně vybavená A3 díky němu měla i couvací kameru a rovněž kvalita zobrazování displeje byla plně srovnatelná s dobovým systémem Audi Navigation System Plus. O schopnostech přijímání radio signálu a jeho kvalitě se ale raději bavit nebudeme. I přes couvací kameru a pokročilé funkce párování chytrých telefonů bych určitě dal přednost originálnímu rádiu.

Menší váha, stejný výkon

S testovaným motorem 2.0 TDI CR o výkonu 103 kW se v bazarových testech setkáváme stále častěji. I v Audi A3 je jednotka výrazně náchylná na kvalitu čerpané nafty a hlídat se u ní vyplatí především tekoucí vodní pumpy, palivová čerpadla a bohužel i vstřiky. Ty jsou sice spolehlivější než u verzí před rokem 2010, tak slavné jako u silnějšího provedení se 125 kilowatty to ale stále není. Pozornost věnujte také dunícím EGR ventilům, které bývají u ojetin hojně zaslepovány a mírným podtočením s následným sešlápnutím plynu k podlaze (zhruba při 1 200 otáčkách) prověříte i stav dvouhmotového setrvačníku. Vůz může dunět, neměl by ale vibrovat či rezonovat.

Z dynamického hlediska je testované Audi A3 Sportback 2.0 TDI plně dostačující. Netrpí gumovostí Octavie druhé generace, ani letargickými reakcemi na plynový pedál, jaké s výkonem 103 kilowattů předváděl Superb. Vlivem nižší hmotnosti (1 340 kg) je dostatečně hbité a dokáže cestovat i za velice rozumné peníze. Nad sedm litrů na 100 kilometrů se podíváte až při nelegálních rychlostech. Dlouhodobě se tak dá jezdit se spotřebou okolo šesti, ale často i pěti litry nafty na 100 kilometrů.

Kompaktní, příjemná, nedotáčivá

Je trochu depresivní uvědomovat si, jak dobré a citlivé řízení měla starší auta. Audi A3 Sportback rozhodně nepatří k řidičsky koncipovaným strojům, které by měly přinášet radost z jízdy a nečekaně celistvé emoce z řízení. Jakmile však perforovaný věnec volantu uchopíte a vrhnete se do prvních zatáček, ucítíte i přes všechnu nedotáčivost na předních kolech něco, po čem ve většině moderních aut nezbyly ani památky.

Na mysli mám zpětnou vazbu. Ani tady jí ve volantu nezůstalo moc, skutečnost, že tu ale stále je, člověka při jízdě upoutá způsobem, že na zmiňované nedostatky nemyslí. Audi A3 Sportback najednou dokáže zaujmout, a když jste pečliví a jemní v nájezdech do zatáček, snadno se vozu dostanete na kobylku. A to je vlastně dobře. Stává se z něj totiž hračka, která vám i přes průměrný výkon a mazlavé palivo v nádrži umí zpříjemnit den. Na takové vlastnosti by vozy neměly zapomínat. Vždyť v nich trávíme tolik času...

Stylovka? Jak pro koho...

Pojďme si zodpovědět položenou otázku, zda Audi A3 Sportback z roku 2011 dokáže zastat roli malého a stylového auta za rozumných 270 000 Kč. Upřímně? Vlastně ani moc ne. Jeho interiér působí v porovnání se vznesenými kritérii až příliš staře a vylepšený zevnějšek to několika vkusnými chromy a novými světlomety nezachrání.

Pokud však nehledáte stroj, který svou aurou oslňuje okolí, ale jde vám především o využitelnost (malého) vnitřního prostoru, snadnou manipulaci ve městě a občasné cesty, při kterých se nechcete nudit, pak byste měli vědět, že do Audi A3 Sportback dáte i dvě složená jízdní kola, že je z něj při parkování docela dobře vidět a že ve městě rozhodně není nepohodlné. Zároveň také málo žere a při dostatečné pozornosti k notoricky známým problémům se nemusí jednat o špatnou koupi.