Testy ojetin
Král obyčejných aut. Audi A5 Sportback 2.0 TDI
Zatímco většina vozů střední třídy se snaží balancovat mezi luxusem a sportovností, minulá generace modelu A5 Sportback jde svou vlastní cestou. Líbivé Audi není extra pohodlné a s dvoulitrovým turbodieselem ani nejede kdovíjak rychle. Přesto však jeho koupě dává smysl.
21.10.2017, Martin Müller
Audi A5 Sportback 2.0 TDI

Středně velká Audi s podprůměrně silnými turbodiesely srdce zarytých řidičů nikdy moc neokouzlovala a ani tento Sportback není výjimkou. I přes vnější krásu, která je v našem případě podpořena modernizací z roku 2012, se jedná o průměrně jezdící auto, se kterým mnoho legrace nezažijete. Něco jiného to bude pouze na sněhu, pod kabátem tohoto Audi se totiž stále ukrývá mechanický pohon všech kol Quattro (snadno ho poznáte při parkování s koly v plném podle charakteristických vibrací).

„Za čtyři“ nejezdí

I z toho důvodu vykazuje Audi A5 2.0 TDI vyšší mechanické ztráty oproti běžným vozům s pohonem jedné nápravy a na spotřebě je to znát. Dlouhodobě nejezdí ani tak za 6, jako spíše za 7,5 litru nafty na 100 kilometrů. Abyste ušetřili, musíte se snažit. Cílem tohoto provedení však není jezdit za levno. Chce být elegantně podmanivé a díky Quattru bezstarostné za všech okolností. Je navíc až překvapivě dobře odhlučněné, takže s ním můžete cestovat opravdu daleko.

Pravdou také je, že jestli nějaký režim cestování testované Audi miluje, pak jsou to dálnice. Nižší profil karoserie a splývavá záď dovolily s aerodynamickým odporem vykouzlit divy a vlastnosti vozu a dokonce i dynamika jsou tím lepší a výraznější, čím rychleji jedete. Maximální tempo českých dálnic vám v A5 Sportback připadá absurdně nízké, a pokud by do vašeho výběru náhodou padl šestiválec, věřte, že bodové konto řidičského průkazu bude v permanentním ohrožení.

Servis Škoda, kvalita Audi

Ale proč jsme do bazarového testu zvolili právě čtyřválec, když s ním A5 Sportback ani moc nejede? S odhlédnutím od mechanického pohonu všech kol Quattro a od sedmistupňové dvouspojkové převodovky se totiž bavíme o technice, kterou lze najít v podstatě u kteréhokoliv lépe vybaveného Passatu minulé generace, byť s drobnými změnami. Servisní náklady jsou kromě hodinové sazby v Audi velmi podobné a jelikož je interiér A5 velmi dobře odhlučněný, čtyřválec pod kapotou vám většinu času ani moc nevadí. Model A5 Sportback po modernizaci navíc také seženete pod magickou hranicí 500 000 Kč, a tak dává poměrně dobrý smysl i z pohledu financí. Ten náš stojí dokonce 439 000 Kč.

Že má Audi velmi kvalitní interiéry platí přes jisté výjimky dodnes. Ovšem pokud hledáte místo, ve kterém na vás zmiňovaná kvalita opravdu dýchne, je to v tomto konkrétním Sportbacku. Nájezdu 194 000 km se při pohledu na netknutou kůži a plně zachovalé dekory jen těžko věří. Bočnice na příplatkových sedadlech Exclusive (stejný tvar mají sedadla S-Line), kůže na volantu a dokonce i prahy dveří - to vše vypadá jako u vozu se čtvrtinovým nájezdem. I kdyby se o vůz jeho předchozí majitel dokonale staral, stále za jeho volantem proseděl více než 2500 hodin a takový čas kvalitu interiéru nesporně prověří. Zde tedy bez výtek. Pětileté Audi vůbec nevrže a i přes stáří dané koncepce působí velmi svěže.

Škola nedotáčivosti

Ovšem z hlediska jízdního projevu je to už horší. Na rozbitějších cestách je podvozek zbytečně uskákaný a na hladším asfaltu se dobře svezete jen v táhlých zatáčkách. Řízení sice není úplně bez citu, ale A5 do každého nájezdu pořád nepoučitelně strká přední kola, přes jejichž přilnavost se drtivou většinu času odehrává veškerá show. Je možné, že postupem času si člověk na nedotáčivost zvykne, hrozí však, že z vás charakter Audi udělá docela jiného řidiče. Řidiče, který na dálnicích závodí, ale na okreskách za ním brzdí i kamiony. Teď samozřejmě přeháním, avšak jízdní charakter, který je pro mne nejvýraznější slabinou celého vozu, to vystihuje.

Nicméně pokud většinu času cestujete po dálnicích a vozy Audi vás lákají nejen z racionálních důvodů, s Audi A5 Sportback chybu neuděláte. Při výběru se ale nebojte pořádně hledat. Kvalitní interiéry jsou častou záminkou k manipulaci s kilometry, takže je zcela na místě si ze všeho nejdříve prověřit kompletní historii vozu.

Motor 2.0 TDI netrápí výraznější potíže a s pozměněným výkonem na 130 kW přišly i nové vstřiky. Ty vykazují lepší životnost. Známé jsou případy, kdy odešla celá převodovka DSG. Nejčastěji se však vyskytují u benzínových motorů, u nichž je software řídicí jednotky nastaven velmi nešťastně. Převodovky vlivem nižšího točivého momentu benzínového motoru neustále řadí a výrazně se jim krátí životnost. S motorem 2.0 TDI se ale DSG dožívá poměrně vysokého věku. Vždy je však dobré pamatovat na výměny olejů ideálně po 60 000 kilometrech a nezapomínat na výměnu spojek, která je doporučena při 180 000 kilometrech.

Spíše racionální volba

Audi A5 má dále ještě jednu charakteristickou vadu, a tou je v porovnání s Audi A4 nižší pevnost karoserie vlivem bezrámových oken. Pokud tak náhodou narazíte na vůz po nehodě, může se stát, že mu nebudou například doléhat okna či dveře. V případě pochybností proto neleňte, vezměte vůz na bezdotykovou myčku a okolí oken dobře propláchněte. Okna se smějí zamlžit, ale kapat voda skrz jejich těsnění by neměla.

A jsme na konci. Nezbývá než dodat, že pokud budete pod kapotou Audi A5 Sportback hledat šestiválec, výhody shodných motorových dílů s Passatem za „lidovou“ cenu se vás netýkají. Pokud však sháníte vůz, jehož aura je na vyšší úrovni a za jeho servis a provoz zároveň neutratíte balík, A5 se slabším dieselovým motorem vlastně dává docela smysl. Nechová se sice tak vyspěle, abyste ji mohli přímo přirovnávat k luxusu, ani nevyniká sportovností, špatná ale není a svou službu, při níž vám bude viditelnou ozdobou, zastane dobře.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama