Testy ojetin
Bavorák za hubičku. BMW 320d xDrive
Ceny nových BMW jsou na české poměry hodně vysoko. U mírně jetých vozů ale výrazně klesají.
18.6.2017, Martin Müller
BMW 320d xDrive z programu Premium Selection

Aktuální BMW řady 3 je již šestým rokem sázkou na jistotu. Stále vypadá k světu, při vhodně zvolené výbavě dokáže oslnit sportovně elegantním duchem a k tomu navíc skvěle jezdí. Není proto divu, že mnichovský výrobce si za nejprodávanější verzi 320d v základu účtuje více jak jeden milion korun a s cenou vzhledem ke kvalitě a žádanosti svého portfolia nemusí nic vymýšlet. Vkusně vyzdobená "třistadvacítka v déčku“, se čtyřkolkou a automatem tak hravě přeskočí i milion a půl, a přestože si svou cenu obhájí, většina Čechů se z takových peněz kvůli autu nevydá.

Z toho důvodu jsme na dnešní test šli trochu jinak a nakoukli pod kabát programu, který si říká BMW Premium Selection. Ten z naleštěných modrobílých vrtulek dělá produkty s o mnoho dostupnějšími cenovkami. Krátký příklad - dnešní BMW 320d xDrive s výbavou M Sport, příplatkovým lakem Estoril Blue, navigací Professional a nechutnou spoustou dalších příplatků vychází v ceníku BMW na 1 469 000 Kč s DPH. Kouzlo zvané BMW Premium Selection (zkráceně BPS) z něj ale dělá zboží, na kterém visí šestimístná cenovka, z níž si navíc ještě lze odečíst DPH. Finální cena pro zákazníka s možností odpočtu DPH tedy činí 826 000 Kč. V čem celá finta spočívá?

Skoro nové, mnohem levnější

Vlastně nejde o nic složitého. BMW vždy vyrobí vozy, které jsou vedle klasických objednávek určeny pro interní zaměstnance, vyšší management nebo jednotlivá dealerství a následně je v duchu firemní strategie musí prodat. Tyto vozy tak tvoří zhruba dvě třetiny nabídky BPS, zbytek je složen z aut osvědčených zákazníků, kteří si po pár letech přijdou pro novou vrtulku. Co tedy platí pro budoucí zájemce? BPS dodržuje tři zásady. Stáří maximálně 5 let, nájezd kilometrů do 120 tisíc a záruka na 24 měsíců bez omezení nájezdu kilometrů. Takové podmínky jsou pro spořivého Čecha ušité doslova na míru. Ale teď zpět k našemu autu...

Jistě jste se již dopočítali slevy, s níž před námi toto modré BMW stojí. Povězme si o něm víc. Pravdou je, že není úplně nové. Má najeto 15 000 kilometrů a zhruba rok a půl vyčkávalo na další konání osudu. Pohled do automobilového světa ale odhalí, že jde stále o nejnovější BMW řady 3. Že tedy nemáte úplně nové auto, nikdo nepozná.

Ale stačí jen trojka? Popravdě, dnešní BMW řady 3 už vůbec není malé a jeho velikost spolehlivě uspokojí převážnou většinu lidí. Pohodlně odveze 4 dospělé, do kufru pojme 480 litrů zavazadel a pozice vpředu na sportovních sedadlech s dofukem bočnic je prostě parádní. Úplně nejlepší je to ale samozřejmě za volantem s tlustým věncem a logem M, který padne do rukou tak, že ho nebudete chtít pustit.

Jde to i bez šestiválce

Jenže co ten motor? Dle puristů ztracených v minulosti mu chybí dva válce a navíc v jeho žilách koluje mazlavé palivo. Je to hrůza? Ani ne. Upřímě si pro každodenní rutinu neumím představit mnoho lepších strojů. S BMW 320d totiž neprostojíte moc času u čerpacích stanic, neboť hostí 60litrovou nádrž, a díky spotřebě hluboko pod 6 litry ujede v kuse i 1000 kilometrů. A přitom se necourá.

Spolu s modernizací potkalo motor 20d posílení na současných 140 kW (a 400 Nm) a zlepšila se i charakteristika průběhu výkonu. Celkový projev je tak daleko méně fádní. Motor spolehlivě táhne od nízkých otáček a nebojí se ani hranice 4000, po které zcela neuvadá. Maximálních 400 Nm je navíc dostupných v nejběžněji používaném pásmu 1 750 až 2 750 otáček, nad které motor díky osmistupňové převodovce ZF téměř nevyskočí.

Reakce na plynový pedál je ovšem více než povzbudivá, a přestože celkovému projevu výrazně napomáhá hlavně součinnost s inteligentní převodovkou, pohonné ústrojí hýbe s 1610 kilogramů vážícím autem vážně dobře. Vždyť ve zrychlení z 0-100 km/h je jen o půl sekundy pomalejší než benzínová Octavia RS! Pokud tedy potkáte nové BMW 320d, nesmějte se mu pro jeho čtyřválcové srdce. S vysokou pravděpodobností jde o jedno z nejrychlejších aut v okolí.

Zadokolkové geny

Musím přiznat, že kombinace pohonu všech kol a průměrně výkonné nafty pro mne v současném BMW řady 3 znamenala premiéru. Ve vzpomínkách mi totiž utkvělo jen krátké svezení s modelem Touring 320d xDrive z roku 2012, které rozhodně nebylo složeno jen ze samých pozitiv. Starší trojka se vyznačovala těžkopádností v nájezdech do zatáček, pocitovým nedostatkem výkonu a lehce odtažitým řízením s gumovým odporem při rychlých změnách směru. Prostě klasické kombi s pohonem všech kol a menším výkonem.

Modernizované auto je ale z úplně jiného těsta. Vůbec nevadí, že ve svých útrobách opět skrývá slabší motor doplněný pohonem xDrive. Jízdním projevem totiž dokazuje, že mnohem výrazněji používá zadní kola, a to nejen při rozjezdech, ale zejména v zatáčkách. Tlumiče s regulovatelnou tuhostí vůz ani v nejměkčím režimu nepustí do tak markantních zdvihů jako tomu bylo dříve, čímž se kompletně změnila charakteriska průjezdu zatáčkou. Vyšší hmotnost verze xDrive se dá eliminovat správným odbrzděním přídě a to, co se děje pak, je ukázkovým představením, za které se rozhodně nemusí stydět. Předním kolům ihned po uvedení do oblouku přispěchá na pomoc zadní náprava a - teď pozor! - řidič skrz tuhý podvozek všechno cítí. Auto tak ochotně sděluje, co právě dělá, a přestože nemá nadbytek výkonu, ze zatáček vyjíždí s návykovou ochotou zadokolky a zábavným pocitem zakousnutých zadních kol.

A řízení? Lze mu vyčíst jen tupý projev okolo středové polohy, oproti dřívějšku je ale daleko přirozenější a hlavně se z něj vytratil ten gumový pocit. Že je tedy BMW 320d xDrive skvěle použitelné auto na každý den, není překvapením. Osobně mám ale velkou radost, že v něm dřímá zase o kousek víc z toho starého "bavoráku", do kterého jsem se každé ráno těšil jako děti na Vánoce. Auto si tak beze zbytku obhájí každý haléř z oficiálního ceníku. Jenomže když je díky BMW Premium Selection k mání za méně než milion?