Nové auto
Když se zasekne plynový pedál. Víte, co máte dělat?
Existují strašidelné příhody, o kterých si většina řidičů myslí, že se jim nic podobného stát nemůže. Jenomže opak je pravdou a zákony schválnosti fungují nejlépe přesně na ty lidi, kteří na neobvyklé situace nejsou připraveni. Jak byste na zaseknutý pedál reagovali vy? A víte, jaké řešení je nejlepší?
4.9.2017
Zaseknutý plyn

Představte si, že jedete svým vozem a dojedete pomaleji jedoucí kamion. Po pár vteřinách se silnice rozšíří, takže jej můžete bezpečně předjet. Šlápnete na plyn, zapnete blinkr a po chvilce jste před ním. S blaženým pocitem dáte nohu z plynu, když v tom - zasekl se! Váš milovaný vůz, kterému jste až do nynějška plně věřili, děsivě zrychluje vstříc zkáze. Co v danou chvíli dělat?

Nepanikařte

My víme, to se snadno říká... Přesto zkuste zachovat chladnou hlavu a ještě před tím, než ve snaze zpomalit začnete bourat jeden patník za druhým, si uvědomte, že jsou i jiná řešení. Nejprve okamžitě zkoušejte pravou nohou odblokovat zaseknutý pedál. Nejčastější příčinou zaseknutí bývá srolovaný kobereček ve voze a jde tedy o ryze mechanický problém.

Může se ale zaseknout také plynové lanko a takový problém už je vážnější. Plynový pedál by nicméně i tak měl jít nohama odblokovat. Pokud bude vůz i nadále zrychlovat, zkuste na plyn několikrát rychle po sobě dupnout. To by zaseknutému lanku či jinému modernějšímu mechanismu mělo pomoci. Co ale dělat, když nic z toho nepomáhá?

Neutrál je osvědčený

Pokud jedete vozem s manuální převodovkou, máte v podstatě vyhráno. V něm totiž stačí pouze vyšlápnout spojku, vyřadit na neutrál a poklidně zastavit u krajnice. Motor se zaseknutým plynem sice bude hlasitě skučet v maximálních otáčkách, vy jste však zvládli to hlavní - jste v bezpečí.

O něco složitější je to však s automatickou převodovkou, která možnost vyšlápnutí spojky nenabízí. V takovém případě se musíte spolehnout na pozici N, která je totožná s neutrálem u manuálních převodovek. Automatická převodovka by vás do neutrálu měla pustit vždy, a to i za situace, že se zasekl plynový pedál. Následuje stejná scénář jako s manuálem. Poklidné zastavení s vytočeným motorem a další servisní postup s mobilním telefonem v ruce.

Ruční brzda jako poslední možnost

Už jsme však mluvili o zákonech schválnosti, a přestože by vás automat do neutrálu vždy pustit měl, ve světě existují i případy, kdy se tak jednoduše nestalo. Co tedy následuje před katastrofou? Ano, parkovací brzda. V případě, že máte vůz s mechanickou ruční brzdou a žádná z předchozích rad nefungovala, začněte za ni plynule a relativně pomalu tahat a sílu postupně stupňujte až na maximum tak, aby váš vůz zastavil. Kdybyste za ruční brzdu totiž zatáhli prudce, můžete zadní kola zablokovat, což by vyústilo v nebezpečný a jen těžko zvládnutelný přetáčivý smyk.

Zvládne to i elektronika

Stále častěji se však v moderních vozech objevují elektronické parkovací brzdy v podobě tlačítek. Funguje taková „ručka“ při jízdě? Ale ovšem! Každý výrobce automobilů musí pro elektronickou ruční brzdu zavést takzvanou funkci nouzového brzdění, která funguje v kterékoliv rychlosti a oproti mechanické ruční brzdě má jednu obrovskou výhodu. Nouzové brzdění pomocí elektrické parkovací brzdy totiž účinně brzdí všechna čtyři kola a riziko nebezpečného smyku je proto sníženo na minimum.

Gratulujeme, právě jste zvládli bezpečně zkrotit vůz se zaseknutým plynovým pedálem. Pokud se vám něco podobného stane, a přejeme si, abyste popisovanou situaci nikdy nemuseli řešit, už víte, co máte dělat. Závěrem si zopakujme jednoduché čtyři kroky, které mohou zachránit život vám i vašim blízkým: zachovat chladnou hlavu, odblokovat plynový pedál, vyřadit na neutrál, brzdit pomocí ruční či elektrické parkovací brzdy.

Přejeme šťastnou a bezpečnou cestu.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama