Nákup ojetiny
Stará auta nemají při čelní srážce šanci. Podívejte se
Jak to dopadne, když se srazí běžné moderní auto se zastaralým modelem? Až překvapivě děsivě. A nehraje při tom zásadní roli ani velikost a hmotnost. Podívejte se na výsledky hned několika nárazových testů, které se zaměřily na auta s velkým věkovým rozdílem.
18.6.2017
Crash test zastaralého a moderního auta má jasného vítěze.

Máme štěstí, že žijeme v bohaté Evropě. To laciné červené auto, které bylo při nárazu doslova zdemolované, totiž není žádná stará ojetina. Je to Nissan Tsuru, který je sice konstrukčně přes 20 let starý, ale dodnes se jako mnoho dalších podobných aut prodává v Latinské Americe nebo v Indii. Tedy prodával. Po zveřejnění drtivého crash testu s moderním Nissanem Versa se totiž japonská automobilka rozhodla, že vůz, který v testech NCAP nezískal ani jednou hvězdu, už lidem prodávat nebude.

Na druhou stranu, tohle pořád bylo úplně nové auto, i když technicky zastaralé. Třeba srážka s dvacet let starým Escortem s prohnilými prahy bude zřejmě mít úplně stejný výsledek, ne-li ještě horší.

 

 

Každý rok se počítá

Jak moc se změnila odolnost aut za posledních 20 let, na to se ve speciálním nárazovém testu zaměřila také organizace Euro NCAP.  Šance na přežití i zdánlivě banální nehody jsou totiž u současného a 20 let starého auta naprosto odlišné. Můžete se o tom přesvědčit ve videu, které srovnává náraz dvou malých aut do pevné překážky v rychlosti 65 km/h. Zatímco u moderní Hondy Jazz zůstává prostor posádky prakticky neporušen a cestující chrání systém airbagů, karoserie Roveru 100 z roku 1997 se doslova zhroutí.

S ohledem na relativně nízkou rychlost jsou následky až děsivé. Cílem určitě není přimět vás, abyste hned běželi do autosalonu pro novou Fabii. S ohledem na průměrný věk vozového parku v Česku, který už překročil 15 let, je to však jistě dobrá připomínka, že ve starém autě je potřeba jezdit obzvláště opatrně.

 

 

Stáří je víc než velikost

Podobné srovnání před časem provedli také ve Spojených státech, kde ovšem obě testovaná auta vyslali přímo proti sobě. Věkový rozdíl byl navíc ještě mnohem větší. V tomto případě se totiž Chevrolet Malibu z roku 2009 utkal s klasickou velkou amerikou, Chevroletem Bel Air z roku 1959.

Výsledek je ovšem podobný a řidiče o půl století staršího auta bez jakýchkoliv bezpečnostních vymožeností dnešní doby by nezachránily ani mamutí rozměry jeho vozu.