Novinky
Wankel není úplně mrtvý. Mazda pracuje na jeho vzkříšení
Motory typu Wankel nezískaly mezi výrobci automobilů velkou oblibu a to z několika důvodů. Nicméně Mazda jim zůstávala po dlouhá léta věrná a jejich vývoj dovedla nejdále.
22.9.2015
Mazda RX-8.

Posledním sériovým vozem, který měl pod kapotou motor typu Wankel, byla Mazda RX-8. Ta už se ale odebrala do historie a zůstalo po ní prázdné místo. Nicméně to neznamená, že japonská automobilka na wankely zanevřela. Naopak, šéf společnosti Masamiči Kogai se rozpovídal o tom, že v Mazdě pracují na nové generaci wankelu. Ovšem nutně to neznamená, že RX-8 dostane svého nástupce, jen se potvrdila šuškanda, že Mazda má specializovaný konstrukční tým, který se zabývá výhradně konstrukcí wankelu.

Obecně má wankel oproti tradičním motorům nevýhodu spočívající v nižší životnosti a také vyšší žíznivosti. Ostatně to byly hlavní důvody, proč v roce 2012 skončila výroba RX-8. Od té doby však fanoušci spekulovali, kdy přijde její nástupce a zda vůbec. Teď můžeme říci, že má naději na zrození. Avšak Kogai prohlásil, že Mazda s novým wankelem nevyjde na světlo světa, dokud se nevyrovná, co se týče efektivity, emisí a spotřeby, konvečním pohonným jednotkám. A to rozhodně nebude jednoduché.

Na novém wankelu prý pracuje tým třiceti inženýrů, který spolupracuje i se špičkovými univerzitními výzkumnými centry. Pokud půjde vše dobře, mohl by být nový wankel k dispozici za dva roky, tedy v době, kdy si Mazda připomene padesát let od zahájení výroby modelu Cosmo Sport. Ten se do historie zapsal jako první ve velkých sériích vyráběný vůz s wankelem pod kapotou.

Mazda Cosmo Sport 110S
Mazda Cosmo Sport 110S
Mazda