Novinky
Vzpomínáme na exoty: Subaru Libero
Dnes zavzpomínáme na auto, které dlouhou dobu brázdilo i naše silnice. Vzbuzovalo dost emocí. Ti, kteří stáli venku, se mu smáli, ti kteří seděli vevnitř, byli nadšení. Mluvíme o uzoučkém Subaru Libero.
21.9.2014
Subaru Libero

Vezměte auto, které je široké jen 1415 mm. Pak mu dejte karoserii vysokou téměř dva metry. Nejde to? Ale jde. Subaru Libero (nebo také Domingo, Columbuss, Estratto, Sumo) to dokázalo. Lidé se mu neuvěřitelně smáli právě pro jeho proporce. Uvnitř bylo ale místo pro šest cestujících, což na tehdejší dobu (výroba probíhala v letech 1983 až 1998) bylo neuvěřitelné. Šestimístné takhle malé auto prostě nebylo.

Kdo se bál, že by vysoké Libero přepadávalo na bok, ten byl hodně překvapený. Autíčko sedělo jako přibité a hlavně to bylo Subaru. A to už něco znamená. Ano, znamená to, že vůz měl pohon všech kol. Nečekejte však žádný Symetrical AWD. Na řadicí páce se tlačítkem přiřazoval pohon 4WD, ale vzhledem k absenci mezinápravového diferenciálu, se nedal používat stále. Přesto bylo Libero jednou z nejlevnějších čtyřkolek tehdejšího trhu. Nové sice stálo přes půl milionu tehdejších korun, většina provozovaných aut však byla levněji dotažená ze zahraničí. Třeba v Rakousku a Švýcarsku se tahle auta proháněla ve velkém. Lehká karoserie (nejtěžší verze měla hmotnost jen pár kilo nad jednu tunu), výborné jízdní vlastnosti a i ta malá šířka, které se vešla mezi sněhové bariéry, předurčila Subaru Libero k tvrdé práci horského průvodce Alpami.

Maličký motor stačil

Hmotnosti vozu odpovídal i motor. Nebyl to žádný obří kus. Byl to tříválec uložený nad zadní nápravou. Byly to vlastně tři verze agregátu ze Subaru Justy. Menší litrová se vyráběla do roku 1993. Stejně tak i dvanáctistovka. Obě verze měly karburátory. Třetí agregát byla opět ta samá dvanáctistovka, ale se vstřikováním. Tu poznáte podle toho, že patřila do generace kulatější, s téměř kompletně prosklenou střechou (vidíte, kde vznikly panoramatické střechy?) a ohromným předním i zadním nárazníkem.

Když Subaru Libero bylo staženo z výroby, nahradil jej na některých trzích jiný minivan – šestá generace Subaru Sambar, což je výsledek spolupráce s automobilkou Daihatsu. Většina trhů ale byla místo Libera obohacena zcela novým vozem s názvem Forester. A to je už zcela jiná pohádka…