Novinky
Vybíráme letní pneumatiky: rozměr na Škodu Fabia
Čím menší a levnější auta, tím jejich řidiči víc dbají na cenu. Bohužel na úkor kvality. To my nechceme a poradíme vám, jaké pneumatiky jsou opravdu dobré.
30.3.2014
Škoda Fabia

Na našich silnicích leckdy vidíme, že Škoda Fabia jezdí na čínských pneumatikách ze supermarketu, ze kterých se loupe běhoun. To je bohužel smutná skutečnost a řidiči těchto vozidel si neuvědomují, že pneumatika je to jediné, co je drží na vozovce. Jen čtyři styčné plochy o ploše, která by pokryla list papíru A3. Ušetřené peníze pak vydají v lepším případě za zvýšenou spotřebu paliva, za zrychlené opotřebení a v horším případě za opravu auta kvůli špatným vlastnostem pláště.

Test ADAC 2013

Tento rok vyšlo několik testů letních pneumatik od různých subjektů. Mezi nimi i rozměr 195/65 R15, který se hodí jak na Škodu Fabia, tak i na Škodu Octavia v chudších verzích. Tyto testy jsme vám představili v minulém dílu.

Dnes se tedy zaměříme na jiný rozměr – 185/65 R15. Je sice pravda, že tohle není přesně ten rozměr, který má Škoda Fabia napsaný v technickém průkazu jako povolený (185/55 R15 nebo 185/60 R14), ale nejvíc se mu blíží. Výsledky tak berte jako orientační, ale minimální rozdíly ve velikosti by měly nechat tyto výsledky téměř nezměněny. Celý systém zkoušek provedl německý autoklub ADAC.

Ten na rozdíl od mnoha jiných subjektů dává jednotlivým testům i svou váhu. Samozřejmě, že hluk od pneumatik je celkem významná hodnota, ale samozřejmě, že nemůže být významnější, než třeba brzdná dráha. To je zohledněno ve výsledcích.

Ty opět ukázaly, že věnovat pozornost čínským a indickým levným pneumatikám se nevyplácí. Sailun Atrezzo SH402 nebo Rotalla Radial F108 vykázaly hodnoty velmi špatné při jízdě jak na suchu, tak na mokru. Byly sice velmi úsporné, ale to bylo dáno právě velmi tvrdou konstrukcí, která sice snižuje odpor valení a tedy i spotřebu, ale vůz na silnici prostě nedrží.

Bohužel se ukázaly nedostatky také u mnohých známých značek. Kupříkladu Kleber Dynaxer HP3 zcela propadly při testech na mokru. O špatných vlastnostech italských Marangoni Verso už víme z minulých dílů tohoto seriálu.

V testu byly i pneumatiky Barum Brillantis II, které se umístily uprostřed celého pole s označením „dobré“.

Vítěze známe

Na čele testů se pak umístily staré známé dezény, které se už několik let řadí na přední příčky. Jednou vyhraje jedna značka, podruhé jiná, ale přední místa si drží stále. Jako nejlepší je tedy podle ADACu Michelin Energy Saver , který vykazoval nejnižší hodnotu opotřebení, jen malý vliv na zhoršení spotřeby a vyrovnané vlastnosti na suchu i mokru. Podobně je na tom Continental ContiPremiumContact 5, Dunlop Sport BluResponse nebo Goodyear Efficient Grip Performance.

 

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY TESTU NAJDETE ZDE V TABULCE