Novinky
Všechny nové vozy musí hlídat tlak v pneumatikách!
Od dnešního dne, tedy od 1.11. 2014 vstupuje v platnost nové nařízení EU, které dává všem výrobcům automobilů novou povinnost. Všechny nové vozy vyrobené po tomto datu musí mít elektronickou kontrolu tlaku v pneumatikách.
1.11.2014
Tlak v pnaumatikách

Normy ES 661/2009 a ECE-R 64 říkají, že každé nové auto určené pro trhy v EU musí být vybaveno systémem sledování tlaku v pneumatikách (TPMS). Tento návrh vlastně platí už dva roky, ale toto pravidlo bylo tehdy zavedeno na všechny nové modely zavedené po tomto datu. Nyní bylo nařízení rozšířeno na všechny vozy, a to i starších modelů, které se už vyrábí.

Proč elektronika?

Důvody jsou hned dva. Podhuštěné pneumatiky jsou především nebezpečné. Vozy s odfouklými pneumatikami na předepsané hodnoty mají lepší jízdní vlastnosti. To dokazují i statistiky z USA, kde tento zákon o aplikaci TPMS do nových vozů platí už od roku 2006.

 

 

Druhá a neméně významná věc jde ruku v ruce se snahou EU o snižování závislosti na ropných produktech. Podhuštěné pneumatiky mají výrazně vyšší valivý odpor a zvyšují tak spotřebu paliv. Podle propočtů by měla nová směrnice ušetřit ročně více než miliardu litrů pohonných hmot.

Bláznivé systémy

Bohužel se ukazuje, že to není tak jednoduché, jak si EU představuje. Především je to velké zatížení pro servisy, které musí být na snímaná kola připravena. Existuje totiž několik desítek druhů snímačů. Rámcově jde o dva druhy – elektronický, když snímače otáček kol propočítají, že jedno kolo má menší obvod (podhuštěné), než správně nahuštěné. Problémem tohoto systému, který používá například VW nebo BMW, je ovšem to, že potřebuje neustále kalibrovat.

Druhým systémem je pak speciální snímač instalovaný s ventilkem pneumatiky. Tady je nevýhoda ve vysoké ceně celého systému a bohužel i v neuvěřitelné rozmanitosti ventilků a snímačů. Bohužel na to už legislativa nedává odpovědi. S tím se už budou muset autoservisy poprat samy, třeba nákupem speciálních univerzálních snímačů.