Novinky
Vrátí se Mazda do Le Mans? Vytrvalostní závody lákají
Zatímco popularita F1 poslední roky rychle klesá, vytrvalostní závody lákají čím dál více automobilek i diváků. Možná že se na startu některého z dalších ročníků Le Mans dočkáme i speciálů od Mazdy.
3.7.2015
Mazda 878B_

Vytrvalostní závody a světový šampionát WEC se dostaly opět na motoristické výsluní. Letos slavný závod v Le Mans ovládlo vrátivší se Porsche, minulou sezonu WEC ovládla Toyota, čímž tak přerušily poněkud jednotvárná léta dominance Audi. Do šampionátu se zapojil i Nissan a další výrobci projevují nebývalý zájem (a to nemluvíme o nižších kategoriích). I když minulý rok Toyota získala mistrovský titul WEC, na vítězství v Le Mans nedosáhla, takže Mazda je stále jedinou japonskou automobilkou, které se to kdy podařilo. Jenže ono vítězství je už pořádně vousaté, tehdy se totiž psal rok 1991.

Na nedávném motoristickém svátku v Goodwoodu se představila i Mazda 676B, která byla přímým předchůdcem vítězného modelu 878B z roku 1991 (bohužel však během přehlídky havarovala a byla poškozena). V Goodwoodu tak nemohl chybět ani manažer sportovní divize Mazdy Nobuhiro Yamamoto, který během jednoho z rozhovorů vyjádřil naději, že se závodní speciály japonské automobilky v brzké době opět objeví na Circuit de la Sarthe. Vyslovil tak vlastně jen své přání, ale zaznělo z úst jednoho z nejpovolanějších a o interních věcech automobilky nejlépe informovaných lidí.

 

Možná se tedy opět dočkáme toho, že v Le Mans zaburácejí japonské wankely, jako tomu bylo na přelomu 80. a 90. let minulého století. Právě ony poháněly legendární Mazdy 878 a 878B i předchozí 676 a 676B. Pod karosérii vítězné 787B se ukrýval čtyřrotorový wankel R29B o objemu 2,6 l a výkonu až 690 kW. Nicméně na závod byl naladěn na poněkud slabší notu ve prospěch spolehlivosti. A právě spolehlivost byla doménou těchto vozů, která nakonec jednomu z nich s posádkou Johnny Herbert, Volker Weidler a Bertrand Gachot přinesla kýžený úspěch v Le Mans, když za sebou nechal smečku jaguárů a mercedesů.