Novinky
Volvo XC90: Budoucnost přijela
Máme tu čest vám představit nové Volvo XC90. Je to novinka, která u nás asi nenajde statisíce zákazníků, ale to vůbec nevadí. Tohle je auto, které stojí za to představit, protože má v sobě něco, co ostatní ještě nemají – budoucnost.
27.8.2014
Volvo XC90

Volvo představovalo nový vůz na několika dílčích fotografiích. Jen pár prvních fotografií a informací ale stačilo, abychom se na Volvo XC90 těšili jak děti na Vánoce.

Jestli někdo očekával, že Volvo sáhne po nějakém výraznějším faceliftu nebo po lehké generační změně, pak se šeredně zmýlil. Tohle je zcela nový design. Úplně nový směr. Jen se podívejte na světla se šípy diodového denního svícení. Podívejte se kamkoli. Nikde nenajdete ani náznak toho již odešlého Volva XC90.

Mohutná přední maska nese hrdě velké logo značky. Boční profil a zadní světla postavená do D-sloupků sice odkazují na XC90, ale rozvíjejí to velmi specifickou cestou. Třeba právě zadní světla jsou výrazně lomena přes linky procházející zadním víkem. Už tady nejsou žádné bublinky nebo kvádry bílého zpětného světla. Vše je celistvé a elegantní.

Volvo XC90 Foto: VOlvo

Volvo XC90. Foto: Volvo

Budoucnost v srdci

 

Ale opusťme exteriér. Výrazně ho totiž předčí interiér. Opět sedmimístný, kde prostor je opravdu velkorysý (vždyť vzadu se posadí pohodlně kdokoli do 170 cm vysoké postavy). Prim ovšem hraje přístrojová deska, kde místo jakýchkoli tlačítek najdete na středu velký, na výšku postavený displej. Vše se ovládá skrz něj. Dokáže zobrazovat navigaci, streamovat hudbu, přijímat internetová rádia nebo se dokáže napojit na Apple CarPlay. Detaily, jako je křišťál zasazený do řadicí páky nebo laserem vyřezávané ovladače hlasitosti či startéru vozu, jsou jen třešničkou na dortu.

Volvo XC90 Foto: VOlvo

Volvo XC90, Foto: Volvo

 

Pod vnější kapotou je ovšem spousta a spousta dalších zajímavých novinek. Třeba podvozek. Ten je vzadu odpružený listovými (!) pery. Samozřejmě, že to není nic, co by připomínalo starou „vejtřasku“. Pera umístěná napříč jsou kompozitová a zaručují nezávislost každé nápravy.

Volvo XC90 Foto: VOlvo

Volvo XC90, Foto: Volvo

4 a konec

 

Motorová paleta je na jednu stranu bohatá a na druhou dost chudá. Jsou tu totiž pouze čtyřválce. Základem jsou dva diesely. Nejslabší D4 nabídne 142 kW a 400 N.m, silnější D5 162 kW a 470 N.m. První spotřebuje v průměru 5 l na 100 km, silnější 6 l na 100 km.

Benzínové verze s označením T5 a T6 mají 189 a 350 N.m resp. 230 a 400 N.m. Všechny motory jsou spojené pouze s automatickou osmistupňovou převodovkou Aisin.

Volvo XC90 Foto: VOlvo

Volvo XC90, Foto: Volvo

Třešničkou na dortu je motor T8 Twin Engine. Dva motory v názvu jsou vlastně čtyřválec pro přední nápravu a elektromotor pro nápravu zadní se 60 kW. Podle tiskové zprávy má mít auto, které dojede na nabité akumulátory až 40 km, emise pouhých 60 g/km CO2.

 

Zajímavé jsou i bezpečnostní systémy. Například ten, který hlídá odbočování vlevo na křižovatkách a nepustí vůz do dráhy projíždějícímu vozu, nebo ten, který sonduje, zda jste neskočili s autem do škarpy. Pokud se tak stane, dokáže více posádku ochránit před zraněními z takového pádu.

Kdo se zamiloval, ať objednává auta od začátku příštího měsíce. První kusy se ale dostanou k zákazníkům až v květnu příštího roku.