Novinky
V USA prodali veterány za 1,3 miliardy dolarů
Chcete si uložit peníze? Máte pocit, že investice do akcií nebo do nemovitostí není tím pravým? Zkuste to do historických aut. Tenhle trh roste rychleji, než čínská ekonomika.
28.12.2014
Veteráni v aukci 1

Celosvětová čísla nemáme. Máme jen malý dílek skládačky z celého světa a všech prodejů historických veteránů, ale i tak vám to asi vyrazí dech. Jen v USA se v roce 2014 prodalo na aukcích veteránů za 1,4 miliardy dolarů, což je v přepočtu asi 31,5 miliardy korun. Chcete to porovnat s nějakou naší hodnotou? Tak si představte, že se stejným rozpočtem v roce 2014 hospodařilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Na stejné peníze se odhaduje stavba nové trasy metra z Pankráce do Písnice. Za tuhle cenu by plzeňská Škoda Trasportation dodala za původních podmínek Praze dvojnásobné množství tramvají 15T, tedy rovných 500.

A teď si uvědomte, že to bylo jen v USA a jen na aukcích. Během roku se koná hromada aukcí historických vozů po celém světě (hlavně v Anglii), kde se prodají vozy za další miliony. A pak je to prodej mimo aukce, který je domluven rovnou mezi kupujícím a prodávajícím.

 

Celá tahle autománie neustále roste. Vždyť v roce 2013 bylo prodáno v aukcích v USA vozidel za 1,4 miliardy dolarů. Nárůst je markantní i na dalších ukazatelích. Podle statistik vzrostla meziroční prodejní cena vozů Lamborghini o 175 %. Přesto mezi nejdražšími vozy prodanými v roce 2014 figurují hlavně Ferrari. Sedm z deseti nejdražších vozidel jsou se vzpínajícím se koněm ve znaku, když tím úplně nejdražším mezi všemi byl Ferrari 250 GTO z roku 1962 za 38 115 000 dolarů.

Nejdražší auto prodané v USA na aukci Bonhams
Nejdražší auto prodané v USA na aukci Bonhams
Bonhams

 

Pokud chcete další tipy na nákup – tak například Aston Martin Lagonda má meziroční nárůst ceny 32 %. Kdo si však myslí, že nákupem amerických vozů vydělá, ten by si měl dát pozor. Podle statistiky 50 nejlepších amerických vozů se v tomto segmentu globálně zvýšily ceny o pouhý procentní bod.

Podle odborníků se maximální ceny během několika let zastaví, protože už ani nejbohatší nebudou chtít koupit auto za tak vysoké ceny. Vyplatit se tak mohou investice do youngtimerů, které postupně budou nabývat na ceně.