Novinky
Už před padesáti lety měl parkovací kameru: Buick Centurion XP-301
General Motors pořádal více než deset let vlastní výstavy Motorama, zaměřené na automobily budoucnosti. Viděly je miliony lidí. Představil se na nich také Buick Centurion...
6.9.2017
Buick Centurion

Bez zpětných zrcátek...

            V roce 1956 putovala výstava Motorama po celých Spojených státech amerických! Začala 19. ledna v hotelu Waldorf Astoria v New Yorku a pokračovala přes Miami, Los Angeles a San Francisco do Bostonu, kde 29. dubna končila. Jedním z hitů se stal další Dream Car (tedy Vůz snů) tehdy velmi populární značky Buick, pojmenovaný Centurion. Vznikl jako projekt XP-301 pod vedením Chucka Jordana, pozdějšího šéfdesignera celého koncernu General Motors.

            Tehdejší Dream Cars sloužily nejen k ohromení publika, ale také k výzkumu zájmu o změny designu či vývoji nových technických řešení. A právě Centurion se stal zřejmě prvním vozem, u něhož všechna zpětná zrcátka nahradila kamera uprostřed na zádi, jejíž obraz se permanentně přenášel na centrální obrazovku přístrojové desky. Nebyla to tedy jen kamera couvací, ale skutečný monitoring provozu za vozem. Dobové prameny o ní hovoří coby kameře televizní se širokoúhlým objektivem. Kuriozitou zůstává, že couvací kamera se objevila u sériových automobilů Buick až o 52 let později (tedy v roce 2008)!

 

Další výstřelky...

            Centurion působil jako vetřelec z jiného světa, designéři označili tvary za inspiraci Jet Age, tedy érou nastupujících proudových letadel, což podtrhovalo ve stylu tryskáče ztvárněné kuželové ukončení zádě. Pod průhledným překrytem byla čtyři sedadla, z nichž přední se samočinně elektricky posouvala jak pro snazší vystupování cestujících vpředu, tak vzadu. Volant byl zavěšen letmo na rameni vystupujícím ze středového tunelu, takže řidič získal více místa pro nohy. Rychloměr dostal pevnou ručku, otáčela se celá stupnice. Nechyběly digitální hodiny. Kamera, vyrobená firmou University Broadcasting Systems, byla zabezpečena proti vibracím a nárazům. Její obrazovka dostala rozměry 4 x 6 palců, tedy 101,6 x 152,4 mm. Osmiválec 5,7 litru o výkonu 239 kW (325 k) poháněl zadní kola přes samočinnou převodovku.

Unikl sešrotování...

            Mnohé Dream Cars končily ve šrotu, ale Buick Centurion unikl. Stal se exponátem Muzea Alfreda P. Sloana ve Flintu v Michiganu. Ve stejném městě značka Buick vyráběla své automobily dlouhá léta, a proto tam zmíněné muzeum otevřelo Galerii Buick, kde jsme si popsaný Vůz snů letos prohlédli. Buick je dodnes součástí General Motors.

Autor článku a foto: Tom Hyan

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama