Novinky
Trojité přeplňování v benzínovém čtyřválci dá 330 kW
Je to jak známé pořekadlo o proužcích a Adidasu, ale tady v technicistním podání a s turby v hlavní roli. Ano, Volvo představilo benzínový motor, který je trojnásobně přeplňovaný a má výkon 450 koní.
16.2.2015
Volvo S60

Vlastně hned na začátek musíme tohle tvrzení, které je i v tiskové zprávě značky Volvo, jež s daným motorem vyrukovala, trochu korigovat. Nejde o tři turba, ale o dvě turba a jeden kompresor.

Tento dvoulitrový benzínový motor využívá dvě paralelní turbodmychadla, která jsou podporována elektricky poháněným turbokompresorem. Vzduch stlačený tímto kompresorem není odváděn do válců, ale vtlačuje se ještě do oněch dvou turbodmychadel. Palivo je do systému dodáváno dvojitým palivovým čerpadlem pracujícím pod tlakem 250 barů. Co to všechno nakonec znamená? Především totální vynulování nějaké turbodíry. Neexistuje. Plynulý zátah by měl být v celém spektru otáček. To samozřejmě dokáže i samotný elektrický kompresor. Jenže ten by nevyužil ztrátovou energii výfukových plynů, což je škoda. Dvě turba tak výfukové plyny využijí lépe a zvýší výkon na fantastických 450 koní, tedy 330 kW.

Volvo Triturbo Foto:

Ano, trojité přeplňování není žádnou novinkou. Už v roce 2012 představilo BMW takové trojité přeplňování u naftového motoru N57 D30, tedy motoru pro M550d, X5 a X6 50d. Jenže to byl nafťák a měl opravdu tři turba – dvě malé a jedno velké. Maximální výkon – 381 koní.

Takže abychom to zarámovali – tenhle nový motor navíc patří do programu superúsporných a nízkoemisních Drive-E. A pokud to porovnáme s nejvýkonnějšími motory Volva, pak to porovnáme například s S60 T6 AWD 3.0L POLESTAR, které má jen 329 koní. A to je přeplňovaný třílitrový šestiválec. Takže v tomhle ohledu super. Jen nevíme, jak to bude se spolehlivostí agregátu, když elektrický kompresor nažene do otáček studená turba…