Novinky
Totální bezpečnostní kolapsy velkých MPV
V USA mají trochu jiné nárazové testy než v Evropě. Trochu přísnější. Jejich auta třeba narážejí s malým přesahem do pevné překážky zpředu. A tady to dopadlo pro dvě velká MPV dost bídně.
25.11.2014
IIHS - Nissan Quest

Tenhle náraz má simulovat srážku s nákladním automobilem, sloupem nebo stromem, a to čelně. V Evropě se naráží na takový kůl jen bočně. Přední náraz v rámci Euro NCAP je s šedesátiprocentním přesahem a ještě s neformovatelnou překážkou. U IIHS je to tedy o dost tvrdší (jen 25 %).

Naposledy testy prošla hned čtyři velká rodinná MPV. A výsledek je tak na padesát procent. Dva vozy posádku ochránily (Honda Odyssey a Toyota Siena) a dva totálně propadly (Nissan Quest a Chrysler Town & Country). Tahle dvě poslední jmenovaná auta prakticky neobstála v jakémkoli bodu ochrany cestujících. Deformační zóny vpředu nezafungovaly, kolo se dostalo až do prostoru pro cestující, pedálová skupina zničila nohy řidiče, přístrojovka se utrhla a atakovala hlavu řidiče, která se prosmýkla mezi airbagem hlavovým a předním. Dveře se zbortily a nárazové zóny i u středového sloupku nevydržely. U Nissanu technici IIHS zkonstatovali, že se vůz zbortil jako domeček z karet, u Chrysleru pak poukázali na extrémně nebezpečný sloupek řízení, který se nezalomil. Ba naopak nabodl jako na kopí hrudník figuríny.

 

A proč nás to tak zajímá? Pro nás jsou tohle dvě důležité informace:

1) Americký test je mnohem přísnější a bylo by zajímavé ho aplikovat na evropské vozy. Myslíme si, že by totálně propadly.

2) Chrysler Town & Country se u nás prodává pod označením Lancia Voyager.

P. S. Rychlost vozu byla pouhých 64 km/h, tedy nic závratného. Ale podívejte se, jak museli dostávat z Nissanu figurínu.