Novinky
Tommi Mäkinen a Toyota Yaris WRC, bude to vítězná kombinace?
Formule 1 se stává nudnější a nudnější. Jenže opravdová královna motosportu, tedy mistrovství světa rallye, na tom není o nic lépe. Dominance VW a Ogiera je až frustrující, ale to by se mohlo změnit.
10.7.2015
Toyota Yaris WRC (1)

Japonská Toyota se má za dva roky vrátit do seriálu WRC a už se na to pilně připravuje. Nově pod značkou Toyota Gazoo Racing by se měla malá Toyota Yaris WRC objevit na světových rychlostních zkouškách v plné parádě od sezony 2017. Vůz ovšem už existuje, i když v jiné podobě, než v jaké vstoupí do šampionátu, protože specifikace FIA se budou ještě měnit. Nicméně už teď existují prototypy připravované společností Toyota Motorsport (TMG), která patří přímo pod křídla japonského gigantu.

Toyota před pár dny oznámila naprosto zásadní informaci týkající se právě jejího programu Yaris WRC. Šéfem týmu totiž jmenovala legendárního finského pilota Tommiho Mäkinena, ovšem v této souvislosti nebylo zmíněno, jakou roli v dalším vývoji yarisu bude zastávat právě TMG. Mäkinen bude šéfovat Toyota Gazoo Racing týmu, vývoj závodního yarisu se však dosud odehrával v Evropě v režií TMG. Ze zákulisí automobilky pronikly zvěsti, že Yaris WRC ve své nové podobě určitě vznikne v Evropě, takže to vypadá, že německá sportovní divize Toyoty dostala neformálního šéfa právě v podobě Tommiho Mäkinena.

Toyota Yaris WRC

Toyota to s návratem do WRC myslí naprosto vážně, konečně v lednu to oficiálně potvrdila, takže angažmá Mäkinena je logickým krokem. Vždyť v jeho osobě získala čtyřnásobného mistra světa. Mistrovské tituly získal v barvách Mitsubishi a svou kariéru pak ukončil v řadách týmu Subaru. Japonsku tedy zůstává věrný. Ovšem Tommi nemá zkušenosti jen coby jezdec. Po konci aktivní kariéry jezdce založil vlastní závodní tým Tommi Mäkinen Racing, ve kterém učil mladé jezdce a připravoval i závodní vozy pro skupinu N. Oporou v nové roli mu bude prezident automobilky a velký fanoušek rallye Akio Toyoda, který bude fungovat jako formální šéf celého týmu. Toyota má rozhodně na co navazovat, vždyť v 90. letech získala tři tituly mistra ve značkách a čtyři jezdecké.

Tommi však nebude jen jakýmsi šéfem-úředníkem. Má se aktivně účastnit i testů yarisu. Zatím se na vývoji yarisu podílejí Stéphane Sarrazin, jenž má bohaté zkušenosti jak z rallye, tak z okruhových závodů včetně Le Mans, a také Mäkinenův krajan Sebastian Lindholm. Ovšem Tommi si podle svých slov současný yaris nejdříve důkladně vyzkouší. Pokud by se mu nelíbil, má prý volné ruce k tomu, aby vznikl zcela nový vůz. Pokud k tomu dojde, bude to hodně zajímavé. Toyota totiž plánuje, že se Yaris WRC postaví zkušebně už na start rallye Monte Carlo na začátku příštího roku.