Novinky
Tohohle podivného prcka udělali v Itálii, můžete ho mít
S Itálií máme spojené supersporty nebo designové stylovky lahodící oku i duši. Ale na Apeninském poloostrově vznikly i podivnosti, rarity a excentrické záležitosti i slavné lidovky.
3.9.2015
Ferves Ranger.

Kdo by neznal populární malé Fiaty 500 a 600, které po válce motorizovaly Itálii. A právě s nimi má co do činění poněkud divný vůz, u kterého bychom na první pohled tipovali spíše britský původ. A to i podle názvu, jmenuje se totiž Ferves Ranger. Nicméně je to opravdu italský vůz a vznikal v 60. letech v Itálii. Díly a součástky pro ranger poskytly právě už zmiňované Fiaty 500 a 600. Z prvního dostal dvouválcový půllitrový motor o síle 18 koní, který našel místo vzadu, a také řízení, z „šestistovky“ zase pochází nezávislé zavěšení kol a brzdy.

Ferves byla automobilka, která se na trhu moc dlouho neohřála. Fungovala jen pět let od roku 1965 a vyráběla vozy odvozené od malých fiatů. Fervesy měly buď poháněnou zadní, nebo obě nápravy. Ranger měl premiéru na turínském autosalonu v roce 1966 a jeho podobu měl na svědomí Carlo Ferrari. Ostatně tento muž dal i jméno automobilce, Ferves je ve skutečnosti zkratka Ferrari Veicoli Speciali (neboli Ferrariho speciální automobily).

 

Ranger byl malý offroad s vinylovým potahem sedadel, sklopným čelním sklem, odnímatelnou střechou i dveřmi. Poháněna byla všechna čtyři kola, přičemž převodovka byla nastavena tak, aby bylo možné jet doslova krokem. Celkem se vyrobilo na 600 exemplářů, dodnes se jich zachovalo kolem 50. Vůz na fotografiích je jedním z nich a jde do dražby. Zajímavé je, že poprvé byl registrován pro provoz až v roce 1973 firmou Montreaux Power Company, záhy jej ale získal známý designér Philippe Starck. Později se objevil i ve sbírce Paul Salmon Fiat Collection. Nyní je tedy opět na prodej a bude se dražit v aukční síni Sotheby 7. září.