Novinky
Technik Mercedesu stvořil parádní šílenost. Možná se bude vyrábět
Ne, tohle není žádný grafický render. Výtvor Jürgena Eberleho, technika automobilky Mercedes-Benz, je skutečné a plně funkční auto. Z původně uhlazeného Mercedesu E All-Terrain vznikl offroadový speciál, který navíc i díky matnému laku působí, jako kdyby přijel z posledního remaku snímku Mad Max. Automobilka teď zvažuje, že jej bude vyrábět.
21.7.2017
Mercedes E All-Terrain 4x4^2

Nový Mercedes-Benz E All-Terrain je jedním z nejpoužitelnějších aut dneška. Pohon všech kol mu zajišťuje dostatek trakce na nezpevněném povrchu a skvělý vzduchový podvozek zase perfektní chování na silnici. Jestli má ale oproti konkurentům jednu zásadní vadu, pak je to malá světlá výška. Zatímco třeba Volvo V90 Cross Country disponuje 210 milimetry, Mercedes s pouhými 156 milimetry citelně pokulhává. A v terénu je to znát. Do těžších špacírů se s ním rozhodně pouštět nemůžete. A proto vzniklo něco, čemu je prozatím přezdíváno All-Terrain 4x4^2 - po vzoru monstrózního Mercedesu G500 4x4^2.

Offroad jak se patří

Technik Mercedesu ale původní vůz jen nezvýšil. On jej překopal od základů. Tak například nápravy. Vzadu sice zůstal klasický multilink, vůz ale disponuje portálovými nápravami, které jeho světlost posunuly na úroveň, že bychom se jej nebáli přezdívat malým monster truckem. All-Terrain 4x4^2 rovněž dostal 31palcové offroadové pneumatiky a rozšířen byl také rozchod. O plných 200 milimetrů! Vůz se tak vyhoupl k nebesům, a přestože vypadá trochu komicky, světlost 410 milimetrů dovoluje mnohé.

Nájezdové úhly nyní činí vpředu 35,8 stupně a 35,6 vzadu - takovými nedisponují ani mnohá SUV. Rovněž brodivost se posunula na 510 milimetrů. Mercedes tak může jezdit i tam, kde chodíte po kolena ve vodě. K úplné offroadové dokonalosti mu ale chybí hned dvě věci - redukční převodovka a plně uzavíratelné diferenciály.

Pořádný šestiválec

Zatímco běžný All-Terrain v současnosti pořídíte jen s motorem 220d, který má 194 koní, světový unikát se dočkal tučného 3,5litrového benzínového šestiválce. Tento motor má prý už dostatek točivého momentu a potřebné síly - aby ne, když disponuje výkonem 328 koňských sil. Interiér, stejně jako zbytek vozu, zůstal beze změn, vlivem širšího rozchodu bylo jen nezbytené přidělat na boky širší blatníky. Dle slov německých kolegů vás navíc tato šílenost nechá i na moment zapomenout, v čem že to sedíte. Vůz zůstal i nadále pohodlný a tichý a jeho největší devizou jsou právě vylepšené schopnosti v terénu, aniž by prý ubíral někde jinde. Je ale samozřejmě jasné, že jízdní vlastnosti na zpevněném povrchu nebudou kdovíjaké.

A názor samotné automobilky? Že její technik podobné monstrum stvořil jen ve svém volném čase, je skutečně úctyhodné. Vzhledem k extroverzi modelu bychom však nečekali, že se konzeravitvnímu výrobci ze Stuttgartu bude něco podobného líbit. Jenomže opak je pravdou. U Mercedesu jsou z tohoto výtvoru nadšení a nyní prý dokonce zvažují, že budou něco podobného vyrábět. Mohlo by jít o limitovanou edici vozu, které nebude chybět ani doposud opomíjené offroadové vybavení v podobě jiných diferenciálů a vylepšené offroadové převodovky. Co si o tomto světovém unikátu myslíte, měl by jít do výroby?