Novinky
Stella Lux – auto, které vyrobí víc energie, než samo spotřebuje
Automobil je věc, do které se musí stále investovat. Za údržbu, servis, různé poplatky, daně atd. Především pak za pohonné hmoty, či v případě elektromobilů za energii. Existuje ale vůz, který jezdí zadarmo a ještě vyrobí víc energie, než sám spotřebuje.
5.8.2015
Stella Lux.

Soběstačný vůz a zároveň „elektrárna“ na kolech se jmenuje Stella Lux a je výtvorem týmu studentů a vědců z eindhovenské technologické univerzity. Jak je z designu vozu patrné, je to solární automobil a pozoruhodné na něm je, že je natolik úsporný, aby mu energie získaná ze solárních panelů vystačila na celodenní provoz i v Nizozemí, které není zrovna vyhlášené jako vysluněná destinace. Dojezd Stelly Lux ale samozřejmě závisí na způsobu použití i jízdy, stejně tak i na počasí, takže může činit jen desítky, ale i stovky kilometrů. Maximální hodnota na jedno nabití baterií prý činí 1100 km. Výhodou ale je, že si vůz nadbytečnou energii může uchovávat a znovu ji použít, nebo může dokonce fungovat jako její zdroj.

Stella Lux ale není prvním počinem eindhovenského vysokoškolského týmu. Je to vlastně další vývojový stupeň původního čtyřmístného solárního vozu Stella z roku 2013. Ten vznikl především pro známý závod solárních vozidel World Solar Challenge, který se koná každé dva roky v Austrálii. Také Stella Lux se tohoto závodu dlouhého 3 tisíce km zúčastní.

 

Karosérie stelly je vyrobena hlavně z karbonových vláken a hliníků, díky tomu čtyřmístný vůz váží pouhých 375 kg. Její tvar je přísně aerodynamický, což má snižovat energetické ztráty, aerodynamické čistotě a plynulému obtékání vzduchu má napomáhat i tunel, jenž vůz pomyslně rozděluje na dvě půlky. Střechu pokrývají solární panely, které získávají energii pro pohon vozu a napájejí baterie o energetické kapacitě 15 kWh. Lux se může rozjet až na rychlost 125 km/h, ale ta není samozřejmě energeticky příliš úsporná, takže se v praxi nevyužívá.

Pokud byste si mysleli, že Stella Lux je jen pokusný vůz a tomu odpovídá interiér, mýlili byste se. Uvnitř je dostatek pohodlí i místa pro čtyři osoby, nechybí palubní informační a audiovizuální systém, samozřejmostí je i klimatizace a speciální osvětlení. Součástí navigačního softwaru je také program sledující počasí na naplánované trase, aby ji bylo možné podle povětrnostních podmínek změnit či přizpůsobit. To je při závodě World Solar Challenge, který se letos pojede v říjnu, naprosto nezbytné.