Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
Zprávy
Solární cyklostezka uprostřed dálnice
Podívejte se na cyklostezku, která je v Koreji. Že se do Autosalonu cyklostezka nehodí? Tak se podívejte pořádně. Že ji nevidíte? Protože je uprostřed dálnice pod solárními panely.
14.4.2015
Solární cyklostezka

Mezi jihokorejskými městy Daejeon a Sejong vede dálnice, jejíž součástí je cyklostezka. Je dost netradiční, protože vede uprostřed této šestiproudé dálnice. A navíc je krytá. Střechu tvoří solární panely.

Sice to není úplně první solární cyklostezka světa, ale má jedno prvenství – solární panely jsou nahoře a slouží jako zastínění cyklostezky, která by jinak vedla celých 32 kilometrů pod palčivým sluncem.

Solární cyklostezka Holandsko Foto:

A která je ta první cyklostezka? Ta byla loni instalována v holandském Krommenie. Je krátká. Měří jen 70 metrů, ale je zvláštní v tom, že solární panely jsou součástí vozovky. Ta je vlastně složená z velkých solárních panelů, které navíc v sobě mají diody a mohou s cyklisty takto komunikovat a v noci cyklostezka vypadá, jako by byla posypaná svítícími kamínky. Cyklostezka vyrábí proud, který pak dobíjí elektrokola ve speciálních stojanech a také elektromobily.

Dnešní den je ve znamení automobilových-neautomobilových technologií. Třeba vás zaujmou i tyto články:

Oheň z výfuku

NASA vyvinula materiál, který mění teplo na elektřinu

Podvodní Nissan 1

Nissan pošle auto na dno oceánů

 

Obě verze cyklostezek jsou krásné nápady. Holandský způsob je ale na nás trochu moc drahý – těch 70 metrů tehdy stálo 3,7 milionu dolarů.

Korejský se zdá být chytřejší – na dálnici není žádné zastínění, takže může fungovat opravdu kvalitně. Jen prach z vozovky a aut asi brzy panely zanese a nedokážeme si představit, že by něco takového přežilo v našich podmínkách. Během pár měsíců by to řidiči aut a kamionů pořádně pročesali. Vždyť u nás není den, aby někdo nenaboural na D1 do středových svodidel, a není měsíc, aby je neprorazil skrz. Takhle by každá nehoda byla o pěkný kus dražší.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama