Novinky
Škoda ukázala elektrickou buginu, další projekt svých studentů
V pořadí už čtvrtý studentský speciál navrhli a postavili učni Středního odborného učiliště Škoda Auto. Elektrická bugina dostala jméno Element a navazuje na předchozí koncepty Atero, Citijet a Funstar.
19.6.2017
Studentský projekt elektrické buginy Škoda Element.

Každý rok navrhují a staví učni Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto učňovský automobil. Letos se rozhodli pro elektricky poháněnou buginu, která dostala jméno Škoda Element. Učni na otevřeném plážovém vozítku pracovali celých 1500 hodin. Možnost postavit si vlastní vůz zároveň funguje i jako reklama pro učiliště a automobilku samotnou při hledání nových technických talentů.

Příležitost vyzkoušet si práci na vývoji nového automobilu dostalo 22 učňů ve věku 17 a 18 let z celkových 900 učňů. Konkrétně šlo o 17 chlapců a 4 dívky. „Elektromobilita není jen přechodný trend - je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ vysvětluje Daniel Launa, jeden z učňů, volbu letošního týmu. Škoda Element vychází z modelu Citigo, dvoumístná plážová bugina však nemá střechu ani boční dveře. Pod kapotou pracuje elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní). Zcela nové uspořádání má díky kreativním nápadům učňů také interiér.

Kupé, pickup i kabriolet

Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracují učni nejen na papíře a v počítači, ale také v dílně se svářečkou a nůžkami na plech. Střecha musela pryč, boky vozu jsou kompletně přepracovány, zavazadlový prostor byl uzavřen víkem. Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie, tým se ale také musel naučit nové technické a organizační schopnosti a vystačit se závazným rozpočtem.

Výběr 22 mladých techniků se na Středním odborném učilišti strojírenském učí v devíti oborech - mimo jiné jde o obory lakýrník, elektrikář, svářeč, automechanik nebo logistik. Od roku 2014 navrhují a vyrábějí učni vlastní vůz každý rok. V roce 2014 šlo o dvoumístnou otevřenou verzi vozu Citigo s názvem CitiJet, v roce 2015 pickup na bázi Fabie pojmenovaný FunStar a v roce 2016 kupé vycházející z vozu Rapidu Spaceback, neboli Škoda Atero.

Studenty je třeba lákat

Protože v mnoha technických odvětvích je dnes málo uchazečů o budoucí povolání, je pro firmy typu Škoda Auto stále důležitější nabídnout začátečníkům v daném povolání atraktivní vzdělávací podmínky a kombinovat teorii s praxí. Potěšitelné je i to, že v takzvaně mužských profesích nalézá zalíbení stále více dívek. Aktuálně tvoří mladé ženy již 12,4 procenta učňů na Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto.

Učiliště v Mladé Boleslavi slaví v letošním roce již 90 let své existence. Je součástí Škoda Akademie, založené v roce 2013, jejíž program vzdělávání a rekvalifikace je cíleně orientován na potřeby firmy. Od roku 2014 investovala automobilka téměř 200 milionů korun do rozšiřování vzdělávacích programů a modernizace akademie. Nově byly otevřeny moderní prostory společně s centrem robotiky, jazykovým střediskem a multifunkčním sálem.