Novinky
Škoda 1100 OHC slaví šedesátiny
Před 60 lety, na sklonku roku 1957, dospěla do finále stavba závodního vozu Škoda 1100 OHC. Automobil s interním typovým označením 968 byl určený původně pro vytrvalostní závody na okruzích, jeho vývoj odstartoval na jaře 1956.
4.12.2017
ŠKODA 1100 OHC

Vývoj dvoumístného sportovního automobilu začal na jaře roku 1956. Raritní vůz Škoda 1100 OHC pohání vpředu podélně uložený řadový čtyřválec, který má v hlavě válců dva vačkové hřídele. Ze zdvihového objemu 1 089 cm3 dává výkon 92 koní při otáčkách 7 700 1/min, otáčkové maximum leží na hranici 8 500 1/min. V době svého vzniku oslnil špičkovým litrovým výkonem 85 k/l, původně spaloval vysokooktanový letecký benzin, proudící do dvou karburátorů československé značky Jikov, později italské výroby WEBER.

Závodní vůz má rozvor 2 200 mm a vnější rozměry 3 880 x 1 430 x 964 mm a karoserii vyrobenou z velmi lehkého sklolaminátu, Jeho hmotnost je pouhých 550 kg. Nepřekvapí proto razantní zrychlení a maximální rychlost 190 až 200 km/h (podle zvoleného stálého převodu). Významnou roli však hraje také nízký aerodynamický odpor účelné a přitom elegantní karoserie. Její první varianta zaujala i dvojicí výklopných hlavních světlometů, které ale záhy ustoupily pro závody praktičtějšímu řešení se zabudovanými fixními světlomety s aerodynamickými kryty z organického skla.

Veřejnou premiéru a zároveň první vítězství si vůz Škoda 1100 OHC, řízený zkušeným členem továrního závodního týmu Miroslavem Fouskem, připsal koncem června 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi. Do kokpitu těchto speciálů usedali také závodníci Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek. Kromě domácích sportovních akcí dosahovali úspěchů také v zahraničí, vzhledem k nelehké politické situaci přelomu 50. a 60. let minulého století se však angažmá závodního vozu z Mladé Boleslavi omezilo na socialistické země.

Po dvojici otevřených vozů s laminátovou karoserií, vyrobených v závěru roku 1957, následovaly v roce 1959 dva uzavřené vozy Škoda 1100 OHC Coupé s karoserií z hliníkových plechů. U rozměrnějšího kupé se podařilo dosáhnout velmi nízké hmotnosti 618 kg a zachovat vysokou rychlost.  Obě kupé byla bohužel v pozdějších letech poničena při haváriích v civilním provozu, odborníci restaurátorských dílen ŠKODA Muzea ale v současné době intenzivně připravují znovuzrození Škoda 1100 OHC Coupé na základě dochovaného podvozku a agregátu jednoho z nich. Oba otevřené vozy se dochovaly, exemplář ŠKODA Muzea je vystaven v hlavní expozici a také se dlouhodobě úspěšně účastní domácích i zahraničních veteránských akcí. Druhý vůz – v majetku oficiálního zastoupení Škoda UK - slouží k propagaci mladoboleslavské značky především ve Velké Británii.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama