Novinky
Rychlost aut budou měřit i mýtné brány
To, čeho se řidiči obávali, bude asi realita. Mýtné brány a kamerové systémy budou měřit rychlost. A nejen to. Vláda chce víc a víc pomocníků pro zachycení silničních hříšníků hřešících prakticky čímkoliv.
23.4.2015
Silniční kamera

Po roce 2020 asi budeme muset jezdit v autech jen čerstvě oholení, mít vyčištěné zuby a mít úsměv na tváři. A samozřejmě budeme muset dodržovat silniční pravidla v každém okamžiku. Jakékoli zaváhání bude sledováno, zaznamenáno a trestáno. Tak nějak to asi bude. Vždyť vláda schválila nalít do roku 2020 neuvěřitelných 17,5 miliardy korun do inteligentních systémů v silniční, železniční, letecké a lodní dopravě. Co to znamená? Především asi konverzi všech automatických kamerových systémů na hlídače dopravních cest.

Mýtné brány jako policajti

Podle představ například ministra Dana Ťoka by měly umět všechny mýtné brány měřit rychlost. Tenhle nápad mělo ministerstvo už před pár lety, ale vždy z něj sešlo. Především proto, že cena byla příliš vysoká. Také proto, že Úřad pro ochranu osobních údajů označil tuto možnost jako velmi rizikovou pro sběr dat o pohybu lidí, protože by se daly všechny informace lehce nakonvertovat na jednoduché sledovací zařízení. Ukládání všech dat by muselo být v zabezpečeném stavu, což dosud žádný z plánů neřešil.

 

Vše co vidí, měří

Ovšem nejen všechny mýtné brány by měřily rychlost a hlídaly řidiče. Také by se pravděpodobně změnily všechny kamerové systémy, které dokážou rozpoznat SPZ. Má totiž jít o to, že hlídat se mají řidiči hlavně tam, kde jsou největší rizika – tedy ve městech, jejich intravilánech nebo v místech oprav silnic. Pamatujete si, jak před lety nasadila Praha do centra kamery na „sčítání“ automobilů? Co myslíte, že se s nimi stane?

Korigování dopravy

Naštěstí nejen hledání hříšníků má mít na svědomí celý tenhle systém. Má dokázat také plynule regulovat dopravu. Stejně jako v tunelech, kde již takové systémy fungují, má dokázat plynule upravovat dopravu tak, aby se předešlo kolonám nehodám nebo se jim šlo vyhnout. Kupříkladu když pojede sanitka, dokáže přesměrovat všechna auta do jednoho pruhu, aby druhý zůstal volný pro průjezd záchranného vozidla. Stejně tak by se plynule usměrňovaly kolony v závislosti na stupni dopravy.

Další drobnosti

Policie plánuje zvýšit počet průjezdných míst na měření přetížených nákladních automobilů. Na křižovatkách ale bude zlepšovat a rozšiřovat systémy hlídání jízdy na červenou a dokonce se kamerový systém má obrátit proti těm, kteří nedodržují předepsanou bezpečnou vzdálenost.