Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
Zprávy
Revoluční pneumatika za jízdy mění šířku i dezén
V záplavě frankfurtských premiér byla představena i jedna novinka, která má potenciál úplně změnit zažité pořádky. Nejde však o automobil, nýbrž o revoluční pneumatiku Continental, která umí za jízdy monitorovat svůj stav a dokonce také nastavovat svou šířku!
18.9.2017, Martin Müller
Jedna pneumatika na každou situaci. Budoucnost podle Continentalu.

Nedávno jsme vám ukazovali přelomový koncept nových nesmrtelných brzd, nyní k nim máme také patřičné obutí. Společnost Continental na futuristickém konceptu pneumatiky ukázala, jak bychom v horizontu několika málo let mohli jezdit. Představila hned dvě revoluční technologie, které jsou v nové pneumatice spojeny. Pneumatika díky nim umí „myslet“ a dokonce se i sama adaptuje.

Vlastní elektrická síť

První technologie se jmenuje ContiSense a díky čidlům v plášti měří jeho teplotu a monitoruje také aktuální hloubku dezénu. Pneumatika tak přesně ví, zda je vše v pořádku, anebo zda dochází kupříkladu k úbytku tlaku. V případě poškození tak včas varuje řidiče a to právě ještě před oním úbytkem. Jak je to možné? Continental vyvinul elektricky vodivou pryž, skrz kterou mohou procházet potřebná data. V případě proražení se tak uzavře elektrický obvod a pneumatika okamžitě ví o nastalé situaci.

Systém ContiSense navíc v budoucnu dostane i další pryžová čidla. Pneumatika tak bude umět rozeznat, zda jede po mokrém, suchém, zasněženém, anebo namrzlém povrchu a maximálně se mu přizpůsobí. Vůz by pomocí displeje mohl také informovat řidiče o aktuální teplotě vozovky. A to je nejen velmi žádoucí, ale také bezpečné. Už nyní lze nasbíraná data z pneumatik navíc odeslat do chytrých telefonů.

Několik dezénů, jedna pneumatika

Druhou premiéru si odbyla technologie ContiAdapt, která by bez elektricky vodivé pryže rovněž nemohla dokonale fungovat. Její princip funguje na bázi vestavěných mikroprocesorů v kole, které dokážou upravit tlak vzduchu v pneumatice s ráfkem s proměnlivou šířkou. Jinými slovy - ContiAdapt nastavuje tlak v pneumatice, čímž dochází ke zúžení, nebo naopak rozšíření styčné plochy pneumatiky a pnematika má tak vždy ty nejlepší možné vlastnosti.

Když například pojedete pomalu a úsporně, pneumatiky se jemně přihustí, vy ušetříte cenné palivo a pojedete tišeji a pohodlněji. Když svou jízdu naopak zostříte a vzduch by se v pneumatikách začal přehřívat, ContiAdapt sníží tlak a vrátí tak vlastnosti pneumatiky do ideálních mezí. Systém ContiAdapt navíc umí snížit tlak až pod hranici jednoho baru, čímž umožní bezpečný průjezd úseky s takzvaným černým ledem, anebo usnadní jízdu hlubokým sněhem.

Pro každé období

Obě tyto technologie pak Continental skloubil do jediné pneumatiky budoucnosti, kterou nám letos představil na autosalonu ve Frankfurtu. Plášť této pneumatiky obsahuje tří různé dezény pro jízdu na mokru, na suchu nebo na kluzkém povrchu. Odlišným nastavením se jednotlivé zóny pneumatiky aktivují tak, aby byla styčná plocha vždy co nejvhodnější. Nový koncept pneumatiky vycházi z již dříve uvedených technologií ContiSeal pro automatické utěsnění průrazů a ContiSilent pro citelné snížení valivého hluku.

Kdy se pneumatika budoucnosti dostane na trh, prozatím není jasné. Zástupci společnosti Continental však uvedli, že na konci příští dekády by mohlo jít o zcela běžnou věc.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama