Novinky
Retardéry zvyšují emise. V Británii už je chtějí plošně odstranit
Již před několika měsíci se ve Velké Británii začali zabývat otázkou, zda úplně neodstranit zpomalovací retardéry. Ty totiž dle mnohých propočtů výrazně přispívají k produkci škodlivých emisí a rádi je nemají ani spěchající zdravotníci. A nyní se zdá, že by k tomu vážně mohlo dojít.
27.7.2017
Detek, zpomalovací práh

V prosinci jsme vás informovali o tom, že v Británii o něčem podobném uvažují. Zdálo se však, že tato myšlenka je realitě natolik vzdálená, že se jí britská vláda nikdy nebude zabývat. Je tomu ale přesně naopak. Británie stojí jen krůček před zavedením významných opatření pro čistější ovzduší, mezi která bude patřit i úplný zákaz výroby vozů se spalovacími motory a tučná daň pro ty, kteří s takovými auty budou chtít jezdit. To se ale bavíme o roce 2040. Do té doby jsou připravována i další opatření, z nichž by si možná mohli vzít příklad i naši vládní představitelé.

Překážky na silnici? Pryč s nimi!

Měření provedená londýnskou společností Imperial College jasně prokázala, že u dieselových aut na silnici se zpomalovacími pásy vzrostou emise v průměru o 98 %. Tuto informaci zveřejnil britský deník Daily Mail. Odborníci proto tvrdí, že takové znečištění může za zhruba 10 000 předčasných úmrtí ročně a s tímto problémem se rozhodli bojovat.

Na jejich stranu se přidali také záchranáři, hasiči a policisté, kteří by s trvalým odstraněním zpomalovacích retardérů rovněž souhlasili. Překážky na silnici totiž mnohdy zcela zbytečně natahují drahocenný čas, který při akutních výjezdech hraje zásadní roli. Obecně zkrátka retardéry automobilovou dopravu činí méně plynulou a tudíž i méně efektivní a po jejich překonání mají mnozí řidiči tendenci přehnaně akcelerovat.

Nebude to zadarmo

V souvislosti s odstraněním zpomalovacích retardérů se ale okamžitě vyrojilo i několik argumentů pro jejich setrvání, nebo alespoň zachování části z nich. Briská Automobilová Asociace (AA) tvrdí, že odstranění příčných prahů rozhodně nebude zadarmo a zároveň s tím dodává, že tyto peníze by mohly být využity daleko lépe. Množí se také názory, že příčné prahy by v některých místech rozhodně měly zůstat už jen z důvodu vyšší bezpečnosti chodců.

Někteří představitelé Británie vidí řešení i v možnosti zakázat uživatelům dieselových vozů vjezd na takto přepažené silnice v době, kdy lidé chodí po chodníku. Takové úvahy už nám ale už skutečně připadají jako extrém. Tak uvidíme, čeho se v Británii v rámci vyčištění vzduchu od škodlivých toxinů dočkají. Snahy uchránit obyvatele před dopady znečištěného vzduchu ale každopádně ceníme - obzvlášť, když zahrnují omezení retardérů.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama