Novinky
Přepište dějiny, Pikes Peak vyhrál poprvé v dějinách elektromobil
Slavný rychlostní závod do vrchu Pikes Peak letos ovládl elektromobil. Na coloradský kopec se elektromobily vydávají už několik ročníků, ale nikdy nedosáhly na absolutní prvenství.
8.7.2015
PP03.

Letos se to stalo, nejslavnější a druhý nejstarší motoristický závod ve Spojených státech, jenž se koná od roku 1916, poprvé vyhrál vůz poháněný pouze a jen elektřinou. 93. ročník po klikaté trati táhnoucí se do výšky 4300 m nad mořem nejrychleji zvládl Novozélanďan Rhys Millen ve vozidle PP03 postaveném v Lotyšsku společností Drive-eO. Millen není na stupních vítězů nováčkem, závod vyhrál už v roce 2012, ovšem tehdy pilotoval upravené Hyundai Genesis Coupé se spalovacím motorem.

Závod do nebes, jak se někdy také klání na kopci Pikes Peak přezdívá, má dlouhou historii a za velkou louží je nesmírně populární. Přesto si udržuje duch amatérských závodů přístupných téměř každému, a to přesto, že se jej účastní i vysoce profesionální a tovární týmy. Všichni jsou si rovni před 156 zatáčkami a průměrným převýšením 7 procent. Typické bylo střídání asfaltových a šotolinových úseků, od 90. ročníku se však jede už jen čistě na asfaltu, tudíž na celkové vítězství můžou dosáhnout i vozy slabších kategorií.

O Millenově speciálu to však rozhodně neplatilo. Jeho elektrická bestie měla k dispozici šest elektromotorů o celkovém výkonu 1020 kW a točivém momentu 2160 Nm! Energii téhle soustavě dodávaly baterie o výkonu více než jeden megawatt. Tahle pojízdná „elektrárna“ na vrchol letěla průměrnou rychlostí 127 km/h, ovšem mělo to jeden háček. Millen ani diváci kolem tratě neslyšeli vůbec nic, tedy když nepočítáme odporně nepříjemné varovné majáky pořadatelů při průjezdu PP03. Ostatně si to můžete sami prohlédnout na videu. Bohužel, tohle je budoucnost motorsportu…

Pikes Peak 2015

 

Nicméně pro petrolheady je tu stále ještě dobrá zpráva, vítězná „elektrárna“ PP03 ani zdaleka neohrozila rekordní čas „ufouna“ Sébastiena Loeba z roku 2013, který dosáhl se svým speciálem Peugeot 208 T16. Ten totiž činí 8 minut a 13 sekund, Millen se na Pikes Peak vyškrábal za 9 minut a 7 sekund. Nicméně jeho pojízdný „transformátor“ potkaly během závodu technické problémy, a tak někde v půlce tratě přišel zhruba o polovinu výkonu. Sám po závodě prohlásil, že mohl být tak o půl minuty rychlejší, to však na Loeba stále nestačí. Ještě musíme zmínit, že druhým v pořadí byl legendární Nobuhiro Tajima, šestinásobný vítěz Pikes Peak přezdívaný Monster, taktéž na elektromobilu typu E-RUNNER Concept 1, který na Millena ztratil téměř půlminutu.