Novinky
Praha chce zpoplatnit vjezd do centra
Titulek článku by měl asi znít trochu jinak – Praha chce vytáhnout z řidičů další peníze, aby měla na svoje předvolební sliby. Jenže ten titulek by byl moc dlouhý. Ale pravdivý.
18.2.2015
Doprava v Praze

Praha plánuje, že už v létě by se měl zpoplatnit vjezd do centra města. Tento plán není nijak nový, ale vždy od něj bylo upuštěno jako od příliš nákladného a příliš technicky náročného a navíc navýsost nesmyslného, když hlavní dopravní tepna míří právě přes střed města. Nové vedení Magistrátu hl. m. Prahy ale potřebuje peníze na své předvolební sliby, tedy že zlevní roční kupon na MHD. To už si dnes odhlasovala. Jenže teď zeje v rozpočtu města díra ve výši 700 milionů ročně, kterou tento slib přinesl.

A jak ji zalátat? Podle nápadů nového vedení radnice právě tím, že zpoplatní vjezd do centra města. Bohužel ale na svém zasedání nijak nespecifikovala, jak by toho chtěla docílit. Bohužel totiž nijak nespecifikuje více věcí. Například to, že se prominenti napříč partajemi chvástají tím, jak vystaví nové P+R parkoviště v okolí Prahy, na kterých se bude moci zachytávat více automobilů. Současný stav je žalostný, a ta nejvíce vytížená parkoviště jsou zaplněná už kolem sedmé ráno. Bohužel se však stačí zeptat na TSK Praha, která má stavbu záchytných parkovišť na starosti, a tady se dozvíte, že proklamace jsou jedna věc, ale realita druhá. Nová P+R parkoviště ani nejsou ve fázi výkupu pozemků, natož aby na ně byly udělány velmi přísné posudky dopadu na životní prostředí EIA (na tyto typy staveb jde o mnohem náročnější posouzení). V dohlednu tak žádný z těchto slibů není.

Další odvrácenou stranou mince je to, že i když do MHD dostanou více lidí, tyto dopravní prostředky budou potřebovat posílit. A to třeba na lince C už nejde, protože tato trasa jede na své maximální kapacitě. Posílení dalších spojů by pak přišlo Prahu na dalších 200 000 000 Kč ročně. Dostáváme se tedy do cyklu, který by podle odborníků mělo přetnout vyřešení jediného problému – dostavby okruhu kolem Prahy.