Novinky
Porsche proti překupníkům. S auty se má jezdit, ne kšeftovat
Máme nového hrdinu a tím hrdinou je Andreas Preuninger. Šéf supersportovní divize pro vozy GT u automobilky Porsche je muž na svém místě a zároveň také muž činu.
17.6.2017
Exkluzivní Porsche 911 R často končí v garážích sběratelů.

Na své pozici pracuje Preuninger již řádu let a pod jeho vedením vzniklo nejedno rychlé Porsche 911 nebo nebo vyhledávaný Cayman GT4. Jeho nejznámějšími díly jsou ale samozřejmě aktuální generace Porsche 911 GT3, chystané Porsche GT2 RS s avizovaným výkonem přes 650 koní nebo puristické 911 R. To se stalo vyhledávanou raritou zejména díky manuální převodovce, o kterou přišel model GT3.

Byl to ale právě Preuninger, kdo se nebál naštvat širokou řádku spekulantů, kteří si vzácné Porsche 911 R koupili takzvaně na kšeft. V zájmu řidičské zábavy, zachování podnikové image a pro udržení přízně klíčových zákazníků se totiž rozhodl, že nové Porsche 911 GT3 dostane opět fantastickou manuální převodovku, kterou již nikdy nemělo mít a kterou si věrní řidiči Porsche doslova vybrečeli. „Nejde jen o nejlepší čas na kolo, řízení má být zábavou,“ prohlašuje Preuninger. Cena 911 R tím ale samozřejmě utrpěla.

Dnes o tomto muži ale píšeme z docela jiného důvodu. Vedení Porsche se prý již delší dobu nemůže dívat na to, jak s jejich vzácnějšími produkty bývá obchodováno, namísto toho, aby s nimi lidé doopravdy jezdili a užívali si je. No a Preuninger se tomuto jednání definitivně staví do cesty.

Přednost dostanou řidiči před spekulanty

„Osobně mám rád, když jsou má auta používána. To je důvod, proč je vyrábíme. Jsou prostě příliš dobrá na to, aby někde stála a sbírala prach. Nelíbí se mi byznys lidí, kteří kupují naše auta, aby na nich vydělávali. To nikdy nebyl náš cíl,“ prohlásil v rozhovoru pro Car and Driver. Porsche zkrátka staví svá auta pro radost. Pro radost řidičů, ale i jejich okolí. A podobné jednání nehodlá tolerovat.

Z toho důvodu se automobilka rozhodla zavést důmyslenější monitoring zákazníků. A pokud se jedná o překupníka, zařadí jeho objednávku až za ty zájemce, kteří chtějí svá auta především řídit. "Velmi pozorně sledujeme, kdo auta přeprodává. Nestavíme mnoho aut a většinu našich zákazníků dobře známe. Pokud jste překupník, pak je myslím pochopitelné, že se v případě větší poptávky nedostanete na seznam. Není to trest, ale strategie - dodávat auta zákazníkům, kteří je budou opravdu používat. Myslím, že to je fér," shrnul plány Preuninger.

Fór je tedy v tom, že na kšeftaře v případě nového modelu v extrémně limitované edici nemusí zbýt žádné auto. Připomeňme si, že Porsche u svého puristického modelu 911 R evidovalo více než sedminásobný zájem ve srovnání s nabídkou. Celosvětově bylo vyrobeno jen 991 kusů mezi lety 2015 a 2016 a poptávka prakticky okamžitě zvedla cenu vozu na dvojnásobek z už tak ne zrovna skromných 260 tisíc eur.