Novinky
Polopřevody aut zanikají. Mají se autobazary bát?
Další zákon z pera našich poslanců vzbuzuje více než rozpaky. Novela zákona 56/2001 Sb. totiž mění hned několik zásadních pravidel pro převod vozidla mezi majiteli. A bohužel to asi není k lepšímu.
8.11.2014
auta a paragrafy

Vše by mělo ulehčit převody automobilů z osoby na osobu, bohužel je tu však několik malých háčků, které bohužel poslancům trochu unikly.

Začneme těmi dobrými zprávami. Dnes musí majitel nebo jeho zmocněnec dojít na úřad a prodávané vozidlo odhlásit z registru tam, kde bylo přihlášeno. Kupující (či jeho zmocněnec) dnes musí dojít na úřad tam, kde chce mít vozidlo přihlášeno a tam vykonat registraci. Pokud je vůz v jiném kraji, než byl, dostane novou SPZ.

 

Novela počítá, že celá tato akce bude jedním úkonem a ne dvěma. To znamená, že prodávající a kupující se společně sejdou na úřadu a vozidlo společně najednou odhlásí i přihlásí. Mohou také zmocnit jeden druhého či třetí osobu. Úřady si pak informace o převodu mezi sebou předají.

Super nápad. Jenže:

  • Zákon neříká, zda budou mít tedy všechny úřady značky ze všech krajů, aby mohly uspokojit jejich změnu. Pokud ne, bude patrně nutné nechat značku původního kraje. To ovšem zákon nijak neupravuje.
  • Pokud se oba sejdou na úřadu, ověří úřad jejich podpisy. Pokud však budou mít plnou moc, podpisy musí být úředně ověřené. To znamená větší finanční zátěž pro zúčastněné, složitější právní úkony a troufáme si tvrdit i mnohem víc problémů lidí, kteří o dané povinnosti nebudou vědět.
  • Dále se ruší polopřevody. To jsou takové převody, kdy majitel zruší svou registraci, ale nový majitel ještě neexistuje. Taková auta tak stojí například v autobazarech. Autobazary tak budou muset auta na sebe přihlašovat. Proč? Při přehlašování totiž musí auto na STK, což znamená zaregistrování počtu najetých kilometrů. Tím se mají omezit podvody se stáčením kilometrů a také registrovat desetitisíce dnes úřady neviditelných vozidel.

Co z toho ovšem vyplývá? Nejhůř z toho nakonec vyjdou samotní majitelé aut. Ti budou nuceni vytvářet plné moci a nechat si je úředně ověřovat (u notáře nebo na CzechPointu) a dávat je vlastně v plén autobazarům. Ty budou muset začít s každým autem lítat na STK a registrace zde také není zadarmo. Autobazary si to tak zcela jistě nechají zaplatit od následných kupujících. Tratit však budou čas a STK jim auta, která jim de facto nepatří, budou kontrolována také po technické stránce. Ohromný problém ale bude především v tom, že autobazary zněkolikanásobí počty klientů na úřadech a evidenčních kontrolách. Pokud jste někdy v posledních letech (nejlépe po změnách softwaru registru vozidel) byli na úřadu a přihlašovali vozidlo, pak víte, jak tristní celá situace je. A bude hůř.

 

Asociace prodejců použitých automobilů - Autobazarů (APPAA) se proti zákonu ohrazuje a označuje jej za likvidační, především pro malé autobazary na menších městech, které mají STK daleko. Podle nich na celé akci vydělají hlavně notáři a stát, který na poplatcích vydělá několikanásobně víc.