Novinky
Policie chce nová maskovaná auta. Nesmyslným podmínkám odpovídá jediné
Již před lety jsme byli svědky různých podivností při vypisování tendru na nové policejní vozy. Pamatujete na kritérium vyhřívaného čelního skla? Tomu tehdy spolu s ostatními podmínkami odpovídal pouze 300koňový Passat. Dnešní situace tu minulou nápadně připomíná.
5.7.2017
Škoda Superb 2.0 TSI

Orgány Policie ČR stanovily devět kritérií, pomocí nichž bude ve výběrovém řízení vybrána a během následujících dvou let nakoupena celkem dvacítka nových vozů. Ta má nahradit stárnoucí modely Passat 3.6 FSI, samozřejmě z našeho povinného ručení, které se před nedávnem zvýšilo. Jedna z těchto podmínek však o vítězi rozhodla už předem - bude to Superb 2.0 TSI.

Stovka pod 6 sekund a 250 km/h

Na osmi z celkových devíti požadavků není zas až tolik divného. I když pořád nevíme, proč policisté nutně potřebují vůz s délkou přes 4,6 metru. Ale budiž. Dále se v podmínkách píše, že policie hledá benzínový automobil s výkonem přes 200 kW, pohonem všech kol, alespoň šestistupňovou automatickou převodovkou a palivovou nádrží s objemem minimálně 60 litrů. Vůz by měl být dále schopen uvézt až 500 kilogramů, uhánět přinejmenším 250 km/h a disponovat zrychlením z 0-100 km/h pod 6 sekund.

Ano, takové podmínky jsou v pořádku, přestože fanoušky nebezpečného policejního nahánění kvůli banálním přestupkům rozhodně nejsme - připomeňme si jen dva dny starý incident. Daná kritéria ale chápeme, do takových podmínek stále pasuje hned několik vozů, což by mohlo přinést zdravou cenovou konkurenci. Jenže to orgánům Policie ČR zřejmě nevoní.

policejní Superb II
policejní Superb II
Policie ČR

Musí mít xenony!

Jen pro doplnění jsme vybrali hned 6 vozů, které by dosavadní kritéria policie do puntíku splňovaly. Jde o BMW 340i, Audi S4, Audi S5 Sportback, Volkswagen Passat 2.0 TSI, ale pasuje sem třeba i Seat Leon Cupra ST 300 4Drive nebo Volkswagen Golf R Variant. Policie ale řekla ne, žádný z těchto vozů to být nemůže. Proč?

Poslední podmínka totiž zní, že hledané auto musí mít bixenonové, nebo alespoň xenonové světlomety. A tuto archaickou světelnou techniku, která je navíc daleko dražší na provoz než moderní LED nebo laserová světla, hostí ze všech vhodných vozů opravdu už jen Superb. Připomeňme si totiž, že xenonové světlomety zvyšují spotřebu paliva v průměru o 0,8 litru na 100 kilometrů. Provoz stíhaček v noci se tak zase o pár korun prodraží a placen bude samozřejmě z našich daní.

Šetřit se nebude

Tím samozřejmě neházíme špínu na Superb jako takový. Na trhu figuruje od počátku roku 2015, a přestože facelift je prozatím v nedohlednu, je nadmíru jasné, že i vlajková loď dostane v budoucnu po vzoru Kodiaqu a menšího Karoqu osvětlovací techniku LED. Snad to tedy policie s objednávkou během následujících dvou let stihne, jinak nesežene nic…

Proč tolik jízlivé kritiky? Nepřipadá nám fér, že ostatní značky nedostanou šanci, přestože nabízejí zajímavá auta. Zdravá konkurence totiž nikdy není na škodu. A i když by Škoda nakonec díky ceně nejspíš stejně vyhrála, možná by se díky snížení cen povedlo alespoň něco ušetřit. Tak snad policie vybere alespoň pěkné Superby. Jindy nudná Škoda může totiž díky výběru správného laku i parádně prokouknout. Jen se podívejte...