Novinky
Podívejte se, jak zestárly hvězdy Tokyo Motor Show
Autosalon v Tokiu byl opět přehlídkou toho nejlepšího, co automobilová technika nabízí. Kam se ale posunul za dvacet let? Když si prohlédneme staré snímky, tak pokrok není tak zřejmý. Elektromobilita tu byla dávno, snad jen autonomní jízdu nikdo neprosazoval...
7.11.2017
Mazda SW-X

Úžasná podpora!

            Před lety ještě importéři japonských vozů do České republiky měli zájem předvést motoristickým novinářům, co v tom Japonsku vymýšlejí. Úžasná podpora vyústila ve velké výpravy do Tokia, které zahájila společnost Auto Palace, tehdy výhradní dovozce Mazdy do České i Slovenské republiky. Poprvé jsme jeli v roce 1993, podruhé 1995 vzali dealery, potřetí 1997 cestu kombinovali se zastávkou v Koreji, protože Auto Palace dovážel také SsangYongy...

            Málokdo si dnes uvědomuje, jaké to byly výdaje pozvat dvanáct novinářů na týden do Japonska! Dva dny na autosalonu, exkurze v továrnách, jízdy na okruhu a hodně japonské kultury. Myslím si, že to byla ukázka odlišného myšlení před 20 lety. Ještě dnes děkuji za tyto skvělé příležitosti! Z jedné cesty zpracoval schopný novinář řadu článků. Ano, novinářů bylo méně, více rozuměli automobilům, ale už tehdy se našli i tací, kteří pobyli a z cesty nenapsali nic (nebudu jmenovat); šéfové Auto Palace se právem zlobili...

Od Wankelu po elektro!

            Na výstavišti v Makuhari byl autosalon přehlednější než v dnešním Tokyo Big Sight, bylo také více automobilek i rozmanitější konstrukce. A největší hity 1997? Toyota uvedla tři koncepty malých vozů, z Funtime se stal první Yaris, z Funcarga byl Yaris Verso a Funcoupé zůstalo v prototypu; hybridní Prius se představil v sériové verzi. Stejně jako letos měla premiéru luxusní Toyota Century, tehdy ale s dvanáctiválcem! Toyota a Honda dodávaly motory pro Indy Car, byly vystaveny monoposty z Indianapolisu. Mazda měla ve výrobě kupé RX-7 s dvourotorovým motorem Wankel, už nechyběla MX-5, tři studie představovaly velkoprostorové vozy budoucnosti. Honda už tehdy ukázala hybrid J-VX s litrovým tříválcem! Nissan měl plně elektrické Hypermini a hybridní studii AL-X. Suzuki a Daihatsu dávno propagovaly malé vozy, Mitsubishi už vkládalo trakční elektromotory do kol. Subaru sázelo samozřejmě na rallye, představila se Impreza WRC STI (!), ale i hybrid Elten. V katalogu japonských elektromobilů bylo v roce 1997 téměř třicet automobilů, autobusů, tříkolek, skútrů a mopedů!

            Takže všechno už tu bylo, nyní je to ovšem ve vycizelované formě!

A my jsme v Tokiu 2017 opět nechyběli. Můžete se těšit, až expert Pepa ve speciálním vydání Autosalonu představí všechny velké japonské novinky! Už tento čtvrtek ve 20:15 na Prima COOL!

Autor textu: Tom Hyan

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama