Novinky
Nový Civic Type R je nejrychlejší předokolka světa
Výkon 320 koní na přední nápravě zní jako naprostý nesmysl. Může něco takového vůbec fungovat? Honda dokazuje, že může. Nový Civic Type R je opravdu pekelně rychlý nejen na papíře.
24.4.2017
Civic Type R je nově nejrychlejší předokolka planety.

Když v roce 2002 představil Ford svůj Focus RS o výkonu 215 koní, musel dát na přední nápravu zcela nový typ chytrého diferenciálu, aby byl vůbec řiditelný. Konkurenční Golf R32 s výkonem 241 koní dostal raději rovnou pohon všech kol. A když Alfa Romeo představila model 147 ve verzi GTA s pohonem předních kol a šestiválcem o síle 250 koní, byl to podle tehdejšího testu Jeremy Clarksona jeden velký nedotáčivý chaos.

Přední pohon stačí

A přesto dnes, o 15 let později, přichází na trh rodinný hatchback s výkonem 320 koní a točivým momentem 400 Nm na předních kolech. Ford už v současné generaci RS vsadil na čtyřkolku, a tak nyní na poli extra rychlých předokolek válčí hlavně Honda, koncern Volkswagen a Renault. A právě nová Honda Civic Type R se teď stala nejrychlejší předokolkou, když na německém Nürburgringu zajela čas 7 minut a 43,8 sekundy. O víc než tři sekundy tak pokořila dosavadního vládce, Volkswagen Golf GTI Clubsport S.

Čas Hondy je přitom působivý nejen mezi auty s předním pohonem, ale mezi všemi auty obecně. V žebříčku historicky nejlepších časů slavného okruhu to znamená umístění kolem 60. místa a znatelně horší časy zajela i auta jako BMW M4, Lamborghini Gallardo Superleggera, předchozí generace Audi R8 V10 nebo Porsche 911 Turbo z roku 2009.

Válka o titul

Honda se s Volkswagenem přetahuje o pozici nejrychlejšího auta s pohonem předních kol už poměrně dlouho. V roce 2015 zajela tehdy rekordní čas 7 minut a 50,63 sekundy, Golf GTI Clubsport S však loni Type R nadvakrát překonal s časy 7 minut a 49,21 sekundy v květnu a 7 minut a 47,19 sekundy v říjnu. Za zmínku stojí také čas Renaultu Megane RS 275 Trophy-R z roku 2015, který zajel čas 7 minut a 54,36 sekundy.

Type R zajel rekordní čas na okruhových, ovšem pro běžný provoz legálních pneumatikách a s ochranným rámem. Podle Hondy však rám nijak nezvýšil tuhost karoserie a vůz měl stejné parametry jako sériová auta. Vyšší hmotnost bezpečnostní klece automobilka kompenzovala mimo jiné odstraněním zadních sedaček, stejně jako před rokem Volkswagen.

Kromě hezkých fotek je samozřejmě k dispozici také video zachycující celou jízdu od začátku až do konce z pohledu řidiče. Je to opravdu divoká jízda, při které pilot Hondy překoná i rychlost 260 km/h:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama