Novinky
Novinky z Detroitu: Doba SUV u Volkswagenu
Když je chtějí, je třeba jim je dát. To si asi říkají u mnoha značek, když přemýšlejí nad dalšími a dalšími SUV. A nejinak je tomu u VW. Jak si jinak vysvětlit ohromný boom těchto vozů, který už započal, ale vrchol nás teprve čeká.
13.1.2015
Volkswagen Cross Coupé GTE - hlavní

Představujeme vám auto, které je zatím jen konceptem. Volkswagen Cross Coupé GTE má ale zvednout nad hlavu prapor značky VW a jejích vozidel SUV. Tohle auto se začne vyrábět, a to na konci roku 2016 v Americe. A kam se má zařadit? Tak to nějak moc nevíme. Pravděpodobně půjde o odpověď na BMW X6 a nový Mercedes-Benz GLE Coupé. I když na rozdíl od nich střechu nemá tak rychle padající směrem vzad, jako výše jmenovaní. Tak to Coupé má alespoň v názvu.

S délkou 4847 mm překonává Volkswagen Touareg, ale proti X6 ještě něco ztrácí. Těžko tedy říct, kam vůz směřuje. Pravděpodobně půjde o sportovnější verzi nového Touaregu, který přijde v roce 2017. Bude to něco jako Range Rover Sport, takže tady bychom asi měli hledat největšího konkurenta.

 

A co nabídne? Těžko říct, zda se v nabídce udrží technika, která je v tomto konceptu. Každopádně by to bylo zajímavé. Tak například pohon je hybridní. Základ je benzínový šestiválec o objemu 3,6 litru s výkonem 206 kW a točivým momentem 350 N.m. S ním spolupracuje u přední nápravy elektromotor o výkonu 40 kW a 220 N.m. Pak je tu ještě šestistupňová (!) převodovka DSG.

Vzadu pak nasadili inženýři další elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 N.m. Uprostřed vozu pak jsou akumulátory s kapacitou 14,1 kWh. Na jedno jejich nabití dojede auto čistě na elektrický pohon 32 km. Maximální rychlost vozu je omezena na 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h je za 6 sekund.

 

Nás však zaujalo tohle: Řidič má možnost zvolit, jestli pojede čistě na elektřinu, jako hybrid nebo na spalovací motor s dobíjením akumulátorů. Oba elektromotory totiž slouží pro rekuperaci energie. Jejich zajímavou vlastností pak je takzvaný elektrický kloubový hřídel, kdy při nedostatku energie v akumulátorech by se mohlo stát, že zadní náprava odpojí pohon. A to je nepřípustné. Přední kola tak pohání spalovací motor a jejich elektromotor vyrábí elektřinu pro zadní kola, která tak mohou dále pracovat v režimu 4x4. Pro zmenšení odporů a tedy snížení spotřeby si auto dokáže odpojit při sjíždění kopců jak elektromotory, tak i spalovací agregát. Jde o jakousi elektronickou volnoběžku, která ovšem v mžiku může být vypnuta, protože je řízena elektronicky.

Kdo máte rádi zajímavý design, podívejte se na fotografie interiéru. Jsou tu jen dotykové displeje, ale ne v nějakém ohavném tabletu. Ale pěkně rozmístěné. Navíc se tu třeba navigace dokáže zobrazovat ve 3D.