Novinky
Nové nafťáky překračují ve skutečnosti emisní limity až 25x
Všichni vědí, že moderní motory si na ekologické jen hrají. Ale nikdo s tím nic nedělá. Vědci nyní zjistili, že moderní motory, které mají splňovat normu Euro6, ji ve skutečnosti překračují až 25x.
21.10.2014
výfukové plyny

Nebudeme se bavit o oxidu uhličitém. Ten mají nafuky jen lehce vyšší než benzínové motory. Ostatně každá kráva na poli vyprodukuje za den tolik metanu, že se může směle měřit s produkcí skleníkových plynů auta. Mimochodem – zemědělství je zodpovědné za 18 % celkového uvolňování skleníkových plynů na světě, což je víc než kompletně celý sektor dopravy.

Ale zpátky ke studii. Ta se zaměřila na vypouštění oxidů dusíku z výfuku. To jsou plyny, které se snadno dostávají do dýchacích cest, dráždí sliznice a už při malých koncentracích při delším působení (například 30 minut) jsou nebezpečné lidskému zdraví. Navíc vytvářejí přízemní ozón, tedy známý fotochemický smog.

Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) vzala patnáct moderních vozů s dieselovými motory a projela s nimi reálným provozem. A žádné krátké poskakování, ale pěkných 6400 najetých kilometrů. Co zjistila? Že jediný vůz by prošel a ostatní překračovaly limity, a to dost výrazně. Průměr vypouštěných NOx ve spalinách byl 560 mg/km, což je sedminásobek povoleného limitu. Nejhorší z testovaných vozidel měl dokonce naměřeno 2000 mg/km NOx!

 

 

Studie ukazuje, že ani selektivní katalytická redukce, tedy vstřikování močoviny do výfukového systému, nesplňuje očekávání. Opět se ICCT zamýšlí nad tím, že celý systém je vyloženě nastavený na typický sběr dat pro schvalovací potřeby, ale ten se od reality odlišuje dost diametrálně.

Pokud chcete celou zprávu sami prostudovat, najdete ji v němčině zde.