Novinky
Nissan to zatím vzdává, do Le Mans se vrátí, až na to bude mít
Nissan svému projektu GT-R LM Nismo dělal velkou publicitu a toužil s poněkud nekonvenčním vozem uspět ve slavném závodě Le Mans.
10.8.2015
Nissan GT-R LM NISMO

Automobilka Nissan po určitém váhání oznámila, že se stahuje ze světa vytrvalostního mistrovství světa WEC. Tedy dočasně a jen z nejvyšší kategorie LMP1. Je to docela očekávaná reakce na katastrofální neúspěch při letošní čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Nissan se chce prý vrátit, až vyřeší všechny technické i technologické problémy. Tedy otázka zní, kdy se vrátí, ne, zda vůbec. Alespoň malá náplast na špatné zprávy.

Nissan GT-R LM NISMO byl s velkou pompou představen v únoru tohoto roku a japonská automobilka neskrývala své ambice. A měla dokonce i hodně odvahy přijít s vozem, který se diametrálně lišil od toho, na co jsme ve vytrvalostních závodech spousty let zvyklí. Očekávání byla velká, a to i proto, že Nissan přišel se svým vozem do nejvyšších pater WEC po dlouhých 15 letech. Hodně lidí bylo i zvědavých, jak si aerodynamicky neortodoxní vůz s pohonným systémem vpředu a pohonem pouze předních kol povede.

A vedl si katastrofálně. Letošní Le Mans se do historie zapíše nejen dalším vítězstvím Porsche, ale také tím, že jeden z vozů nejvyšší kategorie LMP1 dojel jako úplně poslední. A tím byl právě jediný z trojíce Nissanů GT-R LM NISMO nasazených do závodu, který uviděl šachovnicový praporek. Ovšem dodatečně byl tento stroj vyřazen z výsledkové listiny a diskvalifikován, protože kvůli technickým problémům strávil v boxech více než třetinu délky závodu. Horší premiérový závod si snad nelze ani představit.

 

Nissan přiznal neúspěch a přičítá jej právě neortodoxnímu a odlišnému řešení svého závodního vozu i nedokonale zvládnutým technologickým prvkům. Největší problémy se objevily na systému ERS, který způsobil, že vůz nebyl schopen plně využívat kapacitu svého hybridního pohonného systému. Jeho části související s rekuperací energie musely být odstaveny, takže závod v Le Mans byl vlastně pro jezdce i techniky Nissanu utrpením.

Nissan nyní svůj vůz testuje ve Spojených státech a pracuje na změnách. Není ovšem vyloučeno, že celý dosavadní koncept opustí a přijde s autem, které se bude více podobat úspěšnější konkurenci od Porsche, Audi nebo Toyoty. Další aktivity v motorsportu včetně nižších kategorií WEC však Nissan neopustil a neopouští. Nemá proč, neboť jinde je naopak velmi úspěšný.