Novinky
Nepřekážejte v levém pruhu, upozorňuje řidiče kampaň
Snad všechny země na světě bojují se stejným problémem. Spousta řidičů zbytečně blokuje "rychlé" pruhy na dálnicích. Přitom neohleduplná pomalá jízda může být nebezpečnější než rychlost o něco překračující limit.
7.6.2017
Jízda levým pruhem, typický nešvar po celém světě.

Zatímco v minulosti se o překážení v prostředním nebo levém pruhu moc nemluvilo a policie takové chování jen málokdy pokutovala, v poslední době se to mění. Se stále větší hustotou dopravy je co největší plynulost klíčová. Jako jedni z prvních se tomuto problému začali intenzivně věnovat dopravní policisté ve Velké Británii. Při tom se ukázalo, že mnozí pokutovaní řidiči vůbec netuší, že dělají něco špatně – a někteří to vůbec nedokázali pochopit. Důsledná a dlouhodobá osvěta je tak podle všeho velmi potřebná.

Konec tolerování podobně bezohledného chování před časem vyhlásila také česká policie. I když musíme říct, že alespoň na D1 u Prahy se to zatím moc neprojevilo a prostředním pruhem se stále často sunou osamělí jezdci, kteří komplikují dopravu za sebou. Každopádně pokud vás chytí policisté, na rozdíl od minulosti už byste neměli odejít pouze s domluvou. Prozatím odložená úprava bodového systému počítala dokonce s automatickým trestem ve výši 1500 korun a dvěma body. A je to potřeba – za jediný měsíc například policisté Moravskoslezského kraje pokutovali 257 překážejících řidičů, přičemž ti nejotrlejší údajně v levém pruhu jedou klidně i 10 minut.

Pomalu neznamená bezpečně

Kdo někdy řídil ve Spojených státech, jistě potvrdí, že tamní řidiči patří v překážení ke světové špičce. Protože se v USA obecně jezdí pomalu, převládá na silnicích často pocit, že volba jízdního pruhu je tak nějak dobrovolná. Přitom velká část států jasně zakazuje jízdu v levém pruhu mimo předjíždění a většina alespoň nařizuje uhnout rychlejším autům. I tam už se však s neznalostí a bezohledností snaží bojovat.

Nová kampaň uvádí i jeden zajímavý údaj. Pokud řidič jede o 5 mil v hodině pomaleji než okolní provoz, je větší pravděpodobnost, že způsobí nehodu, než řidič jedoucí o 5 mil v hodině rychleji. Zmiňován je také příklad Německa, kde je nehod málo, přestože na řadě úseků dálnic není vymáhán žádný rychlostní limit.

 

Každopádně budeme muset být trpěliví, změna k lepšímu totiž bude chtít ještě hodně vysvětlování a přinejmenším pár let přesvědčování. Určitě je ale možná. I na českých silnicích je například patrné, že se řidiči stále lépe potýkají s pravidlem zipu, i když k ideálu je zatím stále daleko.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama