Novinky
Německým autům se v USA daří příliš. Trump je chce zakázat
Velmi tvrdá slova volil nový americký prezident na adresu Německa, respektive německých aut. Jejich prodejní úspěchy navzdory aféře Dieselgate totiž vnímá jako prohru amerických výrobců.
17.6.2017
Volkswagen Golf, nejúspěšnější německé auto.

„America first and only America first.“ Přesně takové heslo znělo z úst současného prezidenta USA Donalda Trumpa při jeho volební kampani. A že to se svým nacionalismem myslí vážně opakovaně ukazuje již v prvním půl roce mandátu.

Trumpa zřejmě již nebaví struktura tamního automobilového trhu, která vypovídá o tom, že se zde německým automobilkám nebývale daří. A my se nedivíme! Jenomže Trump chce jako správný patriot zajistit odbyt především domácí produkce, takže se rozhodl jednat. V průběhu setkání s vedením Evropské unie uvedl, že s doposud největším německým obchodním přebytkem v novodobé historii se zkrátka musí něco udělat.

Ti špatní (schopní) Němci

Z úst amerického prezidenta pak doslova zazněla slova: „Němci jsou špatní, velmi špatní. Ty miliony automobilů, které prodávají v USA, zastavíme!“ Ano, takové prohlášení může v očích zasvěcených vyvolat úsměv na tváři, jenomže jsou to slova prezidenta USA, a ta na lehkou váhu bohužel brána být nemohou.

Trump již v minulosti uvedl, že na nově dovezená auta vyrobená mimo hranice USA uvalí clo ve výši 35 % z jejich ceny. Taková míra zdanění  je ale s ohledem na cenovou konkurenceschopnost doslova likvidační a zasažené automobilky tak budou nuceny strategickou výrobu přesunout právě na území USA.

A právě toho chce Trump dosáhnout. Auta vyráběná na domácím území by totiž spadala do úhrnu hrubého domácího produktu a výrazně by pomohla roztočit již tak napumpovanou americkou ekonomiku. Přesuny výrobních závodů však budou stát obrovské peníze, které automobilkám při vývoji technologických novinek mohou chybět. A kdo na tom všem nakonec bude tratný? No, samozřejmě běžní uživatelé. Tak snad se to nepovede...