Novinky
Německo schválilo dálniční poplatky
I když se to nelíbí okolním státům i celé Evropské unii, Německo schválilo zavedení poplatku za použití dálniční sítě.
18.12.2014
Německá dálnice

Řidiči osobních aut budou od roku 2016 platit za užívání německých dálnic (s 12 044 km se jedná o třetí nejdelší dálniční síť na světě). Roční známka je dle ekologičnosti vozidla vyjde až na 130 eur (3600 Kč). Návrh příslušného zákona schválila německá vláda, ale ještě ho musí projednat parlament a tudíž je možné, že se vrátí na přepracování. Především proto, že s ním nesouhlasí mnohé okolní státy a také Evropská unie, která jej označuje jako diskriminační vůči cizincům. Němci totiž budou tento poplatek platit automaticky, ale bude se jim o to snižovat daň za provoz automobilu.

Anketa

Souhlasíte se zpoplatněním dálnic v Německu v této podobě?

hlasovat
hlasovat

 

Cena roční známky bude hlavně záležet na objemu motoru vozidla a na ekologické šetrnosti jeho provozu (EURO normě). Kromě toho si bude možné koupit i dvouměsíční známku za 22 eur (600 Kč) a desetidenní za 10 eur (275 Kč). Právě desetidenní tak bude proti Česku velmi výhodná. Vždyť u nás stojí tato krátkodobá známka 310 korun, ačkoli máme dálniční síť jen ve zlomku délky, co Německo.

Ministr dopravy Alexander Dobrindt očekává, že mýtné přinese německému státu ročně zhruba 500 milionů eur (13,8 miliardy korun), ale tamní autoklub ADAC počítá s částkou okolo 700 milionů eur (19,3 miliardy korun).

Na rozdíl od systému v Česku, na Slovensku nebo v Rakousku se nebude jednat o klasické dálniční známky, které si nalepíte na čelní sklo, ale o Maďarskou obdobu elektronické viněty. Po zaplacení poplatku by měla být do elektronického systému zanesena registrační značka vozidla a ekologická třída. Samotná kontrola platnosti poplatku budou na dálnicích sledovat automatické elektronické systémy, které budou snímat značky všech projíždějících aut.