Novinky
Nejlevnější auto světa se převrací na střechu
Tata Nano se u nás neprodává. Děkujeme za to. Vždyť nejenže nemá deformační zóny, ale i ve 30 km/h se při vyhýbacím manévru převrátí.
30.5.2015
Převrácená Tata Nano

Losí test je zkouška, která simuluje okamžitou reakci řidiče, když mu do cesty něco vběhne. Vzhledem k tomu, že zkouška vznikla na severu, kde mají problémy s losy, jmenuje se podle nich. Jde o to, aby automobil prokázal držet danou stopu i při panickém vyhýbacím manévru. Většina aut dokáže touto zkouškou projít s květinkou cti na klopě. Mnoho z nich si během jízdy sice tuto květinku načechrá, ale nakonec to dokážou. Ale pak jsou auta, která nemají v tomto testu zrovna dokonalé výsledky. Ale o nich si povíme až v závěru.

Teď se pojďme podívat na auto, které tak nějak nedokázalo losí test absolvovat vůbec. Prostě se převrátilo hned při prvním náznaku vyhýbacího manévru. Jde o tata Nano, tedy nejlevnější auto na světových trzích. Když ho v Indii vyrobili, hlásili, že jej začnou prodávat globálně. Nakonec z toho sešlo, protože v Evropě mělo probémy s bezpečností. Absence jakýchkoli bezpečnostních prvků (ABS, ESP, airbagy apod.) dělá z auta spíš krabičku od zápalek pod botou divoké dopravy.

Ovšem tehdy šlo o nárazové testy. Tenkrát nikoho nenapadlo dělat losí test. A je to škoda. Už dávno bychom se mohli dosyta smát tomu, jak se Tata Nano v rychlosti 30 km/h (podotýkáme, že normálně se jezdí 60 km/h) svalí na bok jak zastřelený indický slon.

Jak je vidět, fyziku nikdo neošidí a vysoká a úzká karoserie prostě k tomu tendenci má více než silnou. Asi by ani nepomohlo ESP. Asi by se jen posunula mez na tu šedesátikilometrovou hranici.

Každopádně s povzdechem kvitujeme, že Tata Nano se u nás neprodává.

P. S. Ti ostatní

Slíbili jsme vám také přehlídku těch dalších vozidel, která v testu neprošla. Tím nejslavnějším je Mercedes-Benz A své první generace, kde v roce 1997 provedl test časopis Teknikens Värld. Byl to nejdražší losí test v dějinách. Rozmázla to všechna média a Mercedes nakonec prohlásil, že to bylo absencí ESP ve voze, který jej nemá v základních verzích. A tak firma přistoupila k instalaci do všech výbavových stupňů.

Objevují se ale také jména jako Renault Kangoo, Peugeot Partner/Citroën Berlingo, Dacia Duster... není to nic extra oficiálního, ale stačí si najít na YouTube „Moose Test“ s daným jménem a vyskočí na vás dost zajímavých obrázků.