Novinky
Naftová auta bez filtrů zamořují vzduch. A policie nekoná
V boji proti dieselovým autům s poškozenými nebo vymontovanými filtry pevných částic se spojují odborníci i úředníci. Jejich aktivity ale překvapivě narážejí na nezájem policie.
8.9.2017
Naftová auta bez filtrů zamořují vzduch - ilustrační obrázek

S informací přišel server iDnes.cz, podle kterého se spojila Asociace emisních techniků a pražský magistrát, aby společně tvrdě zakročili proti vozidlům s poškozenými nebo zcela odstraněnými filtry pevných částic. Takové auto poznáte obvykle na první pohled díky tomu, že mu z výfuku jde mnohem víc kouře než vozidlům, která jsou v pořádku. Na jednu stranu jde o majitele vozidel, pro které je výměna filtru pevných částic moc drahá, a na druhou stranu o milovníky tuningu, mezi kterými je už nějaký ten pátek v kurzu právě co nejvíce kouřící výfuk.

Dotyční si v opojení z létajících briket z výfuků nejspíše neuvědomují, že do ovzduší vypouští velké množství extrémně nebezpečných látek, které zamořují ovzduší a podle vědeckých výzkumů způsobují mnoho život ohrožujících nemocí. Policie ale zatím tvrdila, že na mobilní měření řidičů, kteří zjevně se svým vozem nemají vše v pořádku, nemá přístroje.

Velkorysá nabídka byla odmítnuta

Na to konto reagovala už před několika měsíci právě Asociace emisních techniků, která policii nabídla, že policistům veškerou techniku zapůjčí, a ještě k ní přidá potřebná školení. Policisté ale prý na něco takového nemají peníze nazbyt, takže nabídku odmítli. Asociace se nevzdala a prohlásila, že je v zájmu vymýcení kouřících aut ze silnic ochotna vše zaplatit. Navíc by prý ráda uvolnila některé své pracovníky, kteří by policistům mohli při prvních měřeních pomáhat. Ani to se policii nelíbilo a z její strany nebyl projeven žádný zájem.

Policie svou nečinnost a neochotu k jakémukoliv kroku vysvětluje tak, že ze zákona nemá žádné oprávnění k tomu, aby mobilně měřila množství škodlivých emisích ve výfukových plynech jednotlivých vozidel. Podle mluvčího pražské policie Jana Daňka by policisté mohli omezit provozování takového vozidla jen v případě, že by na něm zjistili další závady, které se neshodují s provozem na pozemních komunikacích.

Jenomže! Samotné Ministerstvo dopravy tento názor rozporuje. Podle něj policie filtry pevných částic policie samozřejmě kontrolovat může, ba dokonce musí. Právě policie totiž musí dohlížet na to, aby vozidla provozovaná na silnicích byla způsobilá a bezpečná jak k provozu na pozemních komunikacích, tak k našemu zdraví. A vozidla bez filtru pevných částic jsou vše, jen ne bezpečná pro zdraví.

V zahraničí běžná praxe

Jak ukazuje zahraniční zkušenost, výmluva policistů ohledně měřící techniky je zcela zcestná. Chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic totiž lze poznat samotným pohledem do výfuku nebo otřením jeho koncovky do ubrousku nebo kapesníku. Ten pak totiž ukáže černé nánosy sazí, které jasně dokazují, že s autem není vše v pořádku. Například v Německu je toto běžnou praxí místních policistů, kteří tyto kontroly provádějí pravidelně už řadu let.

Policie má navíc právo byť jen při podezření na nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic poslat auto na STK. K tomu bohužel prakticky vůbec nedochází. I proto Asociace vítá zpřísnění kontroly na STK, kdy i samotné měření emisí bude pod dohledem kamey a záznam bude moci kdykoliv být vyhodnocen a zkontrolován. Přinese to sice malé zdražení, ale podle ministerstva se tak možná Praha, a nejen ta, zbaví alespoň části vozidel, která zamořují ovzduší.

Ačkoliv je tento problém viditelný hlavně ve velkých městech, nevyhýbá se prakticky celé České republice. Menší města ale nemají zájem cokoliv řešit, protože podle nich jde o celorepublikový problém a ten jedno malé město nespasí. No, za tenhle přístup by také měly padat hlavy. Uvidíme tedy, jak se nové nařízení při měření emisí podepíše na počtu nehezky kouřících aut na silnicích a jestli se policisté konečně rozhoupou k nějaké opravdu prospěšné činnosti.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama