Novinky
Mercedes překvapil konceptem se špičkovou aerodynamikou
Před frankfurtským autosalonem se automobilky předháněly v odhalování novinek. Jenže teď se ukazuje, že některé z nich schovávaly esa v rukávu. Platí to i pro Mercedes.
15.9.2015
Mercedes Concept IAA.

Mercedes včera ve Frankfurtu odhalil velmi originální a nevšední koncept nazvaný IAA. Už před několika dny se objevila teaserová fotka a německá automobilka vypustila náznakové informace o konceptu s výjimečnými aerodynamickými kvalitami. Teď tedy víme více. Koncept IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile) má předjímat budoucnost luxusních modelů Mercedesu, především pak třídy S a CLS. Pokud by opravdu měly luxusní mercedesy mít takovéto aerodynamické tvary, pak by to byla po dlouhých desítkách let opravdová výzva pro legendární Tatru T-77A. Ta stále drží primát sériového automobilu s nejnižším aerodynamickým koeficientem v historii, jehož hodnota je Cx 0,212.

Koncept IAA vykazuje koeficient Cx 0,19, což je úctyhodné číslo, ale stále jde jen o koncept. Jak na tom budou opravdové sériové luxusní mercedesy, si musíme počkat. Zatím se Mercedes dokázal jen lživě naparovat s modelem CLA, o kterém při jeho premiéře prohlašoval, že jde o sériově vyráběný vůz s nejlepšími aerodynamickými vlastnostmi. Jenže CLA má koeficient Cx 0,22, což je stále horší hodnota než u Tatry T-77A z 30. let, navíc se jí může chlubit jen verze CLA180 BlueEfficiency. Tedy CLA této specifikace je sériový vůz s nejlepšími aerodynamickými vlastnostmi jen v současnosti, za tatrováckou legendou stále pokulhává. Jak na tom budou deriváty konceptu IAA, pokud vzniknou, teprve uvidíme.

 

Výjimečného součinitele odporu koncept IAA vedle zdařile tvarované karosérie dosahuje i díky aktivním elektricky nastavitelným aerodynamickým prvkům a pohyblivé zádi. Ta se vysouvá při rychlostech nad 80 km/h a vůz prodlouží o necelých 40 cm, což významně přispívá ke snížení aerodynamického odporu a zlepšení obtékání karosérie. Aerodynamické jemnosti bylo dosaženo i světlomety integrovanými do masky a nahrazením zpětných zrcátek kamerami.

Koncept IAA pohání plug-in hybrid o výkonu 205 kW, který dokáže vůz rozjet až na 250 km/h, což je ovšem hodnota daná elektronickým omezovačem. Aerodynamické charakteristiky vozu však umožňují jezdit s emisními hodnotami 28 g oxidu uhličitého na kilometr, přičemž čistě na elektřinu má prý dojezd 32 km. V interiéru se nacházejí čtyři samostatná sedadla s vlastním ovládáním a také infotainmentový systém, který se dá ovládat pouze gesty prstů a rukou.