Novinky
Lancia je mrtvá, ale Delta HF věčná. Přijde její znovuzrození?
Legenda jménem Lancia je mrtvá, to už se dlouho ví, bohužel. Propady prodejů nezachránil ani pokus nabízet masivní neelegantní americké modely pod touto italskou značkou.
5.7.2015
Lancia Delta HF_

Ba naopak, dnes je jasné, že to byl poslední hřebíček do rakve Lancie. Tato automobilka má dlouhou a slavnou historii a stvořila nemálo nezapomenutelných vozů. Jedním z nich je bezesporu Lancia Delta, tedy především její sportovní verze Delta HF. Jenže to už je pěkná řádka let, co se první delta přestala vyrábět.

Nyní se ale objevují spekulace, že přímo v koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) probíhají diskuze o znovuzrození sportovní delty. Nová podoba legendy by měla přijít před definitivním koncem značky Lancia, což je poněkud bizarní. Možná se ale někteří Italové ve vedení nadnárodního koncernu nechtějí smířit s koncem jednoho z italských pokladů, a tak se pokoušejí Lancii zachránit skrze světově proslulý model.

To by bylo jistě chvályhodné, ale je tu jeden zásadní háček. Šéf koncernu Sergio Marchionne nechce o nové deltě nic slyšet a je pevně rozhodnut poslat celou Lancii do historie. I kdyby se pod značkou Lancia vyráběla pouze znovuzrozená delta, podle něj by prý ohrožovala probíhající comeback Alfy Romeo. Právě do ní Marchionne vkládá veškeré své naděje. Uvidíme tedy, jak vnitrofiremní souboj dopadne, novou Deltu HF Integrale bychom rádi viděli, ale nejspíše vše dopadne tak jako s plány na novodobou Lancii Stratos.

Lancia Delta vznikla na rýsovacích prknech studia Italdesign Giorgetta Giugiara v roce 1979. O rok později delta získala titul Auto roku a z továren vyjížděly několik let jen běžné delty, které podvozkovou platformu sdílely s Fiatem Ritmo. Byl to oblíbený vůz, ovšem trpěl mnoha neduhy a potýkal se se špatnou výrobní kvalitou. Například některé části karosérie velmi rychle korodovaly, neboť byly vyráběny ze sovětského plechu, který Lancia odebírala v rámci barterového obchodu.

Lancia Delta HF

 

Prodeje výrazně klesaly, čemuž Lancia chtěla čelit uplatněním delty na tratích světových rallye. Pro tehdejší skupinu B vznikl monstrózní speciál Lancia Delta S4, ovšem skupina B byla po sérii tragédií na konci sezony 1986 zrušena. Ke slovu tedy přišla první Delta HF, tehdy se legenda zrodila. V roce 1988 na tratě rychlostních zkoušek vyrazila i první Delta HF Integrale a následovalo ještě pět modelových vylepšení. Delty HF se prodávaly i v civilní verzi, dnes jsou to velmi ceněné sběratelské kousky. Poslední exempláře Delty HF sjely z výrobní linky v roce 1994. Za dobu svého působení v mistrovství světa rallye Delta HF získala šest titulů mistra světa, vyhrála čtyřicet šest světových soutěží a za její volant sedaly takové legendy jako Kankunnen, Saby, Biasion, Alen, Sainz či Auriol.