Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
Zprávy
Konec lhaní o spotřebě! Dnes se mění pravidla hry
Počínaje dneškem, tedy od 1. září 2017, vchází v platnost nová směrnice EU, která výrobcům aut přikazuje udávat spotřebu paliva podle reálněji naměřených údajů. Už bychom tedy neměli být svědky potupného lhaní, při kterém si automobilky vylepšovaly spotřebu vozů klidně o pět litrů na 100 kilometrů.
1.9.2017
Spotřeba paliva se konečně začne měřit reálně.

V řeči zkratek to bude vypadat následovně. U měřicícho cyklu nazývaného NEDC (New European Driving Cycle), který nepočítal s reálnou hustotou provozu, byly výsledky natolik zkreslené, že se o udávaných hodnotách nedalo nic jiného než pochybovat. U nově zavedené techniky měření bychom se měli dočkat daleko přesnějších výsledků, které budou lépe odpovídat běžnému provozu. Nově nařízená technika měření se jmenuje WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) a vedle exaktních výsledků slibuje také daleko pravdivější údaj o emisi oxidů dusíku a oxidu uhličitého.

To ale není vše. Výsledky z WLTP budou pouze orientační. Druhý test se jmenuje RDE (Real Driving Emissions) a znamená, že všechny nově vyvinuté vozy, které budou na evropském trhu uvedeny do provozu, musejí podstoupit také reálná měření v běžném provozu. Evropa se tak stane celosvětově jediným kontinentem, kde něco podobného probíhá. A tyto výsledky již lhát nebudou! Obě metody jak WLTP tak RDE budou následně porovnávány, aby bylo zřejmé, zda jsou si výsledky alespoň částečně podobné, a vozy tak nejsou upraveny k podvádění o emisích a spotřebě.

Postupné zpřísňování

Cíl je jediný – udělat z území Evropské unie lepší a méně zamořené místo k životu. Zavedení obou metod však bude probíhat postupně, ve třech krocích. Počínaje dneškem podstoupí metodu měření WLTP všechny nové vozy, které budou uvedeny na evropském trhu a doposud zde nebyly nabízeny. Toto nařízení se tak netýká již doposud nabízených vozů, ale jen zcela nových modelů. Dosavadní modely se ale rovněž musí obávat. Metoda WLTP se jich totiž dotkne počínaje zářím 2018. Do té doby mají výrobci ještě čas výsledky měření spotřeby a emisí svých vozů upravit.

Nakonec bude následovat třetí krok, který již znamená zavedení RDE, tedy měření spotřeby a emisí v reálném provozu. Ten vejde v platnost 1. září 2019. Už u novinek na letošním autosalonu ve Frankfurtu ale bude velice zajímavé sledovat udávané výsledky spotřeby. Čísla by totiž měla být o něco vyšší než doposud. Tak uvidíme…

RDE u PSA
RDE u PSA
PSA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama