Novinky
Když dobývat Afriku, tak s osmiválcem!
Tajuplná Afrika vždycky lákala české cestovatele už od dob Emila Holuba. Později tam vyrazili se svými automobily. Nejznámější je samozřejmě jízda Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda s aerodynamickým vozem Tatra 87, kterou zahájili před sedmdesáti lety, aby se vrátili v roce 1950 do zcela jiných společenských poměrů...
24.10.2017
Moc jí chutnají.

Úžasná Tatra 87...

            Tatra 87 se vzduchem chlazeným osmiválcem v zádi a důsledně řešenou proudnicovou karoserií byla v roce 1937 skutečným vrcholem československé automobilové konstrukce. Nebylo divu, že si ji vybrali Hanzelka se Zikmundem pro svou první velkou cestu. Výhodou vozů Tatra bylo právě ono zmíněné chlazení motoru vzduchem, což poskytovalo značné výhody proti obvyklému chlazení kapalinou, zejména v africkém vedru. Bylo lehčí i spolehlivější, Tatra 87 běžela jako hodinky, Hanzelka se Zikmundem se věnovali své výzkumné činnosti, z Afriky pokračovali do Jižní Ameriky, navázali řadu kontaktů pro budoucí obchody. Bohužel, už v Belgickém Kongu se dozvěděli o komunistickém puči, takže po návratu do Československa padesátých let byl nejen konec vyjednaných obchodních příležitostí, ale vlastně i volného podnikání a cestování!

Drama dalších výprav

            Výhody konstrukce Tatra využil už před válkou pražský přírodovědec RNDr. Jiří Baum. Poprvé projel z Káhiry přes Nairobi až do Kapského města s malým dvouválcem Tatra 12 v roce 1931. S kolegou sochařem Františkem V. Foitem se pokusili o výstup na Kilimandžáro (dosáhli 5500 metrů nad mořem) a viděli Viktoriiny vodopády. Podruhé vyrazil do světa se šestikolovým speciálem Tatra 12, jehož zakázkovou karoserii postavila firma Uhlík z pražských Strašnic, a dokonce vybavila temnou komorou pro vyvolávání filmů! Jeho výprava byla součástí cesty kolem světa, projel Austrálii, USA i Japonsko. V roce 1938 se naposledy vypravil do Afriky, zase s Tatrou 72, ale válka se mu stala osudnou. Jako člen československého odboje byl zatčen a popraven v koncentračním táboře.

            Samozřejmě, nebyly to jediné výpravy československých cestovatelů, vydávali se do Afriky i s jinými vozy, ale Tatra díky terénním schopnostem hrála prim. S nákladním vozem Tatra 138 VN 6x6 se uskutečnila studentské expedice Lambaréné 1968 do Gabunu, kam vezla léky. Nakonec je předala v přístavu, do Gabunu je z politických důvodů nepustili a vrátila se do Československa, do něhož mezitím vjely ruské tanky! V březnu 1987 pak vyjela speciální Tatra 815 GTC na cestu kolem světa, a když dorazila zpět v květnu 1990, bylo už všechno jinak, komunistický režim skončil. Také v tomto případě vyjednané obchodní kontakty se řešily úplně jinak.

            A jak se jezdí do Afriky dnes? To vám předvede expert Pepa tento čtvrtek v Autosalonu na Prima COOL, a to ve speciálním dílu o výpravě do Namibie.

Autor textu: Tom Hyan

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama