Novinky
Jediné ferrari se čtyřmi dveřmi na světě je na prodej
Ferrari je sportovní značkou a nikdo od ní nečeká nějaká rodinná nebo užitková auta. Proto se jaksi automaticky předpokládá, že vůz Ferrari rovná se dvoje dveře. Existuje však výjimka.
28.7.2015
Ferrari Pinin.

Když slavné italské designové studio Pininfarina slavilo 50 let od svého vzniku, což bylo v roce 1980, rozhodl se jeho zakladatel Battista „Pinin“ Farina při té příležitosti vytvořit něco opravdu unikátního. A tak se stalo. V onom roce pak Farina osobně představil na turínském autosalonu designovou studii Ferrari Pinin. Elegantní, ale na ferrari nezvyklý čtyřdveřový sedan se zamlouval i Enzu Ferrarimu samému, prý dokonce uvažoval o výrobě, ale k té nakonec nedošlo a pinin je tak jediným vozem svého druhu a jediným ferrari se dvěma páry dveří.

Unikátní sedan byl postaven na prodlouženém podvozku Ferrari 400GT a pod přední kapotou se dnes ukrývá dvanáctiválcový boxer o objemu 4,9 l, který se používal v osmdesátých letech i v modelech 512 BB nebo Testarossa. Převodovka je manuální pětikvalt z Ferrari 400GT. Úplně původně však pinin tento motor neměl, neměl totiž vůbec žádný. Jako designová studie sloužil pouze jaké výstavní exemplář, který pak trávil dlouhá léta v depozitáři studia Pininfarina.

V roce 1993 byl pinin poprvé prodán, získal jej belgický závodník, podnikatel a sběratel aut Jacques Swaters, který provozoval i soukromý závodní tým Ecurie Francorchamps. Párkrát se studie Ferrari Pinin objevila i na výstavách a motoristických akcích, až ji v roce 2008 Swaters prodal v aukci. Nový majitel však nechtěl jen nepojízdný designový kousek. Právě onoho roku se začala delikátní operace zástavby dvanáctiválce, kterou provedl tým Maura Forghieriho, jenž v 60. a 70. letech zastával u Ferrari funkci technického ředitele. Po dvou letech práce se pinin dokázal rozjet vlastní silou.

 

Po této zásadní změně se ale už elegantní sedan prodat nepodařilo, i když se objevil na dvou aukcích, v roce 2010 a 2011. Nyní je to potřetí od proměny, kdy se bude nabízet na dražbě, zalistovací cena je 759 tisíc eur s tím, že k vozu jsou dva motory. Ten původní s objemem 4,9 l je prý nefunkční, druhý v ceně je také dvanáctiválcový boxer od Ferrari, ale o objemu 5 l.