Novinky
Jeden z nemnoha postavených Peugeotů 205 T16 jde do dražby
Ikonami 80. let se mezi malými hatchbacky staly především typy VW Golf GTi a Peugeot 205 GTi. Jenže u Peugeotu stvořili ještě něco lepšího a ikoničtějšího.
9.8.2015
Peugeot 205 Turbo 16.

Polovina 80. let byla dobou zaslíbenou pro brutální a minimem předpisů omezená rallyová monstra skupiny B. Aby se ale nějaký vůz mohl na rychlostních zkouškách světových rallye té doby předvést, musela automobilka kvůli homologaci postavit 200 kusů jeho civilní varianty. A přesně to udělal i Peugeot. Tak na svět přišly dvě stovky Peugeotů 205 turbo 16 určených pro provoz na běžných silnicích. A právě jeden z nich bude 7. září v Londýně dražit světoznámá Sotheby's.

Ostré bestie skupiny B disponovaly motory, jejichž výkony přesahovaly hranici pěti set koní, ovšem u civilních verzí se majitelé museli spokojit s poněkud nižšími parametry. Konkrétně čtyřválec „té-šestnáctky“ o objemu 1,8 l s turbodmychadlem měl k dispozici 147 kW. A stejně jako u ostré soutěžní verze, byl umístěn nikoliv vpředu pod kapotou, ale uprostřed za předními sedadly. Vozy pro Peugeot vyrobila společnost Heuliez, jež se specializovala na úpravy vozů Peugeot. T16 měly pětirychlostní manuální převodovku a samozřejmě i pohon všech kol. Karosérie doznala podstatných změn, byla rozšířena a celá záď byla výklopná, aby se ulehčil přístup k motoru.

 

Nyní nabízený exemplář má výrobní číslo 152 a u Heuliezu jej dokončili v roce 1984. Ihned po té putoval do Itálie, kde u tamního dealera fungoval jako předváděcí vůz, především pro automobilové novináře. V současnosti je v perfektním stavu, neboť nedávno prošel servisními úkony u známého úpravce rallyových aut R3 v italském Reggio Emilia. Bude zajímavé, kam až se cena vyšplhá, rozhodně to ale nebude málo. Vždyť T16 s výrobním číslem 117 se minulý rok vydražila v přepočtu za bez mála 6 milionů korun.