Novinky
Je třeba měnit chladicí kapalinu? Ano
Chladicí kapalina není věčná. Ačkoli to výrobci aut velmi často říkají. Příkladem je koncern VW, který ji doporučuje vyměnit jen v případě měnění hlavy válců. Ale co je věčné? Tahle kapalina určitě ne.
5.9.2014
Chlazení auta

Představte si kapalinu, která nezmění své vlastnosti po dobu řekněme deseti let. Znáte nějakou takovou. A představte si takovou, která musí mazat, probíhat cyklem neustálého zahřívání a chlazení, nesmí vytvářet korozivní reakce, nesmí agresivně působit na pryž… To dřív vymyslíme perpetum mobile.

Chladicí kapalina se prostě měnit musí, protože postupně mění své vlastnosti. Například snižuje své pH a tím vytváří mezi různými materiály (hliníková hlava válců a ocelové těsnění) elektrochemické reakce a vzniká tu rez. Pokud je kapalina výrazně kyselá, vyleptává hliník. Určitě znáte ty zázraky, když někdo hodil hliníkový desetník do Coca-Coly. Po jednom dni po něm nebylo ani památky.

Chlazení auta

Princip chlazení auta

 

Měnit, měnit, měnit… ale za co?

Takže chladicí kapalinu je třeba měnit. Test Světa motorů chladicích kapalin G12 provedený v roce 2013 prokázal, že levné neznačkové chladicí kapaliny dokážou autu někdy spíš ublížit, protože zdegenerují už po několika měsících. Například Cinol D Extra za 80 Kč/l nebo CarLine antifreeze G12+ za 104 Kč/l jsou spíš rozbuškou umístěnou do blízkosti žhavého válce vašeho motoru.

Ředit? Koncentráty ano

Na trhu jsou dva druhy chladicích kapalin. První je už hotová v lahvích a jak je, tak ji do vozu nalijete. Pak soustavu odvzdušníte a můžete jezdit. Druhá varianta jsou koncentráty. Ty je třeba ředit. Nikdy je nepoužívejte nezředěné! Problém by byl v tom, že chladicí kapalina by sice nevařila, protože má vysoký bod varu, ale pístní kroužky by vám bublaly jako guláš. Navíc je tu paradox – samotný glykol tuhne při –23 °C, kdežto ve směsi s vodou (která sama, jak známo, tuhne při 0 °C) může odolávat mrazům až do –68 °C.

 

ZDE SI MŮŽETE PŘEČÍST CELÝ TEST CHLADICÍCH KAPALIN PROVEDENÝCH VE SVĚTĚ MOTORŮ