Novinky
Jaderné zásoby hlídají robotická auta
Hlídat zásoby jaderného paliva není jednoduché. Je to dost jednotvárná práce a selhání lidského faktoru je tu velké. Takže v USA už nehlídají lidé, ale robotická auta.
18.3.2014
Autonomní strážní vozidlo MDAR

Zkratka MDAR pochází od firmy General Dynamics a označuje systémy autonomního hlídání, hodnocení a reakce (Mobile Detection, Assessment and Response System). Historie těchto systémů jde už hodně hluboko do historie. Původně byla vyvinuta pro hlídání základen amerického námořnictva. První testy byly veřejnosti představeny už v roce 2002. Nyní slouží upravené golfové vozíky od roku 2010 kolem dvacáté deváté letecké základny v Palms.

Tato vozítka už od roku 2010 stráží leteckou základnu
Tato vozítka už od roku 2010 stráží leteckou základnu
Gizmodo

Systémy se však vyvíjí stále dál a s vývojem přišly i další zakázky. Nový autonomní systém tak nově hlídá i Nevada National Security Site (NNSS). Z centrálního kontrolního střediska může být sledováno až šestnáct autonomních vozidel poháněných naftovým motorem. Maximální rychlost vozu je 20 mil za hodinu a bez natankování dokážou jezdit až šestnáct hodin. Motor zároveň slouží jako generátor proudu pro všechny systémy. Může se pohybovat na silnicích v normálním provozu, aniž by nějak brzdil dopravu nebo způsobil jakoukoli dopravní nehodu. Naopak. Jeho senzory vyhodnocují možná nebezpečí a jakékoli kolizi se raději vyhnou.

Vůz je totiž kolem dokola hlídaný senzory, které detekují povrch kolem vozidla, potencionální překážky i případné útočníky. Na autě je osazen radar, ultrazvukové, optické, infračervené i laserové senzory, GPS systém a několik starých dobrých radiových systémů. Tyto systémy nejenže hlídají cestu vozu, ale také hlídají okolí. Dokážou na 300 metrů odhalit vetřelce. Při tak velkém množství různých druhů senzorů tak je téměř nemožné robota ošálit.

Zaútočí

MDAR vidí v úhlu 360°. Vidí ve tmě, má termovizi. Vše, co vidí vůz, může vidět i obsluha v řídicím středisku. Na voze je i mikrofon, který dokáže zachytit podezřelé zvuky. Pokud je zapotřebí, operátor převezme kontrolu nad řízením a dálkově navede vůz na místo určení. Všechny vozy mají pak sdílené ovládání. Takže pokud jeden vůz objeví na své náhodné cestě překážku, objede ji. Ostatní vozy ale o ní budou okamžitě vědět a už automaticky ji zahrnou do svých plánů. I to je pak součástí hlídacího procesu. Pokud se uprostřed ničeho náhle objeví předmět, který je třeba objet, vůz to zaznamená jako mimořádnou událost.

Autonomní strážní vozidlo MDAR
Autonomní strážní vozidlo MDAR
Gizmodo

Vůz je možné také vybavit útočnými, i když nesmrtícími zbraněmi. Jaké to jsou, to je samozřejmě tajné.

MDAR je v mnoha ohledech nejdál, kam dokázali vědci v autonomních vozidlech zajít. Závidět může i Google Car, DARPA speciály i mnohé soukromé speciály, jako je třeba G-Nius nebo Samsun Techwin. Hlídači by měli vyjít na jeden milion dolarů, ale ušetřit by měl na personálu či sekundární ochraně až šest milionů. Takže se dost vyplatí.